Namaste! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu Namaste! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu

Namaste!

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

17 Mei 2013 | Nepal, Kathmandu

Voorspoedige reis, ik heb een toe, toe, toeter, even wennen, een leuk hostel en the living goddess!

De reis begon donderdag op Schiphol. Wel een beetje vreemd om zo samen met mijn ouders door de douane te gaan. Geen overdreven dramatische taferelen met mams met dikke bolle tranen :p.

Alles ging voorspoedig….we vlogen voor het eerst in ons leven koninklijk blauw…enne ik moet zeggen; alles was verzorgd!! Onze persoonlijke perser, Kees (en ja, het stereotype beeld wat je nu krijgt klopt :)) verzorgde ons op en top!! New Delhi Airport is een mooi en nieuw vliegveld. Je vraagt je wel af waarom ze overal vloerbedekking hebben neergelegd….het ziet er chique uit maar is hygienisch technisch niet heel handig maar ja……dat duid er dan toch ook op dat je in Azie bent :). We hangen en hangen en hangen (vlucht heeft vertraging), we slapen wat op bankjes…..en vliegen dan door naar Kathmandu. Ahh, dat ziet er heel anders uit…..alles is viezig….en het is chaos. Overal mensen met grote koffers en pakketten ingepakt in kleden en touw. Eerst even naar het toilet…..owja daar achter in de hoek….ohh das makkelijk je moet gewoon je neus achterna ….jaja we zijn in Azie…het toilet…haha, nog relatief goed in vergelijking met wat er nog komen gaat. Daarna in een lange rij voor de security check. Wauw wat een rij! Euhmm nou dat duurt nog even voor we in het hostel zijn. We staan braaf en proberen uit te vinden wat nu precies de rij is want das nog niet heel makkelijk hier. Iedereen staat gewoon ergens en die chaos heeft dan weer iets weg van een rij of zoiets. Aangezien we toch een ander kleurtje hebben en er blijkbaar toch wel vriendelijk uitzien worden we uit de rij gepikt….eerst een kleine ‘hartverzakking’ want we begrepen niet helemaal wat de bedoeling was en dachten dat we misschien wel extra gecontroleerd zouden worden maar nee, we mogen zo doorlopen…..vriendelijke mensen in Nepal…

De volgende opdracht; vind een taxi en zorg dat je zonder teveel te betalen naar het hostel komt. Euhmm het hostel….mam waar is het adres…op het papier in de rugzak….Elbrus hostel, tel 009987655….ja en het adres? Euhm, die staat er niet op….oww….ja, ehmm….ja….nou ja, het is vast ons kent ons…..al snel vinden we een taxi en zijn onderweg voor het bedrag wat ook in de Lonley Planet staat! Super! Dan de weg op met de taxi…..nog geen seconde later weet ik het weer…..toet, toet, toet, mep, mep, toet…..chaos!! Auto’s van links en auto’s van rechts en iedereen heeft een doorlopend abonnement op zijn toeter!! Ik zie pap en mam hun ogen groot worden, ze kijken naar links, naar rechts, ze weten niet meer waar ze moeten kijken…..overal auto’s, motors, overstekende mensen….overal getoeter!! Toet,toet, mep, mep, toet, toet!! Oja, nu weet ik het zeker ik ben in Azie :) en pap en mam die moeten gewoon even wennen…..

In het hostel worden we hartelijk ontvangen door Khem, de eigenaar. Hij heeft al snel door dat ik met mijn ouders op reis ben en roept; Hallo, Papa en Mama……Khem is niet een klein beetje enthousiast, nee hij is super enthousiast!! Hij roept al van verre, Hallo, hallo!! How are you? You are fine? What are you going to do? Enne hij doet dit niet 1 keer, nee hij doet dit continu....en om nog maar te zwijgen over de manier van telefoneren van Khem.....zijn telefoon gaat, hij neemt op en begint te schreeuwen alsof het zijn lust en zijn leven is....Khem zijn verklaring; the telefoon is small and people are far away.....ja, zo kan je het ook zien :) .....al met al een geweldig hostel met altijd veel reuring!

De volgende dag gaan we naar Durbar Square. Alleen al de weg er naar toe is een belevenis……het toet, toet, mep, mep, toet, toet houdt niet op, links en rechts auto’s, fietsers, bussen, voetgangers alles….overal…aan een stuk door……het oversteken….euhmm, kijk rechts, kijk links, nee het kan nog niet, kijk recht, kijk links, nee het kan nog niet…..5 min later….het kan nog steeds niet…..ok, dan maar gewoon lopen…..God zij met ons…..10 schietgebedjes en gaan!!.....joehoe, we zijn in Azie…..en pap en mam…..die moeten gewoon even wennen…..

Dubar square oftewel paleis plein. Het plein waar de koning vroeger woonde en vanwaar hij regeerde. Het plein is gevuld met schitterende tempels. Wel iets oud en zeer matig onderhouden, helaas. Ik vrees voor de toekomst van deze tempels….maar mooi zijn ze zeker. Wel is het moeilijk om uit te vinden welke tempel nou welke is. Je krijgt een heel mooi foldertje maar das toch een beetje op zijn Nepalees…..oftewel chaos. Er was in ieder geval 1 tempel die we na 16.00 uur moesten bezoeken. We begrepen niet helemaal waarom. De ticket verkoper had namelijk niet echt een talen knobbel voor engels. Maar goed, wij waren al lang blij dat we na een 1,5 uur hadden uitgevonden welke tempel het was en gingen er toch maar heen rond een uur of 16.25. We dachten we zien wel. Nou, en we hebben het gezien. We komen aan op het binnen plaatsje….iedereen staat er gespannen bij….wij vragen ons oprecht af wat er aan de hand is…..ze komt zo!....wie komt zo?......een gids legt nog snel uit dat we haar mogen groeten met ‘Namaste’ en dat ze ons zal zegenen voor een lang leven….nou das mooi en het is dus blijkbaar een zij…..iedereen kijkt gespannen naar het raampje op de 3de verdieping…..snel pap, pak ons boekje……ow, te laat……daar is ze!!.....een heel jong meisje van ongeveer 8 jaar oud kijkt iets arrogant maar met name verveeld uit het raampje…..ze ziet er schitterend uit met heel mooie kleding en hoofdtooi, haar ogen zijn mooi opgemaakt……toch kan het nog steeds niet haar verveling verbergen…..en floep….weg is ze weer…..veel mensen slaken een voldane zucht…..de gids zegt; this was the living goddess!!....

Wij zijn nog iets beduusd van dit vreemde tafereel……pap, ons boek….we lezen het verhaal van de goddelijke Kumari oftewel ‘the living goddes’. De levende godin wordt gekozen uit een aantal 4- en 5-jarige meisjes uit de boeddhistische Shakya-clan van Newari goud en zilversmeden. Het lichaam van het meisje moet vlekkeloos zijn en aan 32 specifieke kenmerken voldoen. Daarnaast moet ze een aantal tests ondergaan en moeten de astrologen ervan overtuigd zijn dat haar horoscoop past bij die van de koning. Als dit allemaal goed is dan wordt ze benoemt tot de levende godin (Kumari) en wordt ze geïnstalleerd in de Bahal (tempel). Zij zal slechts 1 keer per jaar buiten komen tijdens het Indra Jartra festival. Zij mag niet de grond raken en zal buiten dit festival alleen contact hebben met haar familie in de Bahal. Oftewel lekker spelen met vriendjes zit er niet in. Zij zal de levende godin zijn tot aan haar eerste menstruatie of tot zij door een andere oorzaak bloed verliest, al is het maar uit een onbetekenend wondje. Aan het einde van haar periode als levende godin verlaat zij de tempel en zou mogen trouwen. De overlevering wil echter dat een voormalig godin ongeluk brengt en dat degene die haar ontmaagdt een voortijdige dood zal sterven……dussss….tja….dat verveelde gezicht…..dat snap ik wel……een leven als levende godin…..of je daar aan kan wennen?..…

Overweldigd van alle indrukken, de mooie tempels, het verkeer, de viezigheid, de chaos komen we terug in het hostel. Khem moet lachen……Nepal is for trekking!! You go trekking!!....Maybe, one day…..No, you go trekking 3 days! Nepal is for trekking! (lees dit met volume standje 10 uit 10)......Tja, hij heeft een punt…..so we go trekking!!!

Veel liefs,
Frits, Ineke en Cindy

Zus en Jurgen: bedankt voor het uitzwaaien en veel plezier in Leiden
Marije: ook bedankt voor het uitzwaaien en you make Juul proud!!!
Floor: lekker genieten met Tijn en Eline, ik ben zo weer terug!
Eef: weer even wennen met werken, zet hem op!
Alice: volgens mij is er nog helemaal niets veranderd hier in Nepal!
Miranda: de zonnebrand werkt super. Dank voor de tip!
Jaqueline: leuk dat je weer mee reist enne dat zal straks wel weer even wennen zijn in Nederland (we zijn hier wederom nog geen vriendelijke fransen tegen gekomen )
Saffier de residentie: werkse allemaal, ik denk aan jullie 
Anne: you are my wingwomen, thanks!!

• 17 Mei 2013 - 15:17

Marije:

Ohh...heerlijk om gewoon zo toch een beetje mee te reizen door Azië. Toet toet lekker herkenbaar. Zijn je vader en moeder al een beetje gewend? Geniet ervan (het is hier koud en nat, lijkt wel herfst) Gelukkig wel lang weekend voor de boeg. Veel plezier nog jullie!!

• 17 Mei 2013 - 15:54

Marije:

Toevoeging: ik zie nu pas je foto's. Ben je bij een Fish Spa geweest...?!!! De wonderen zijn écht de wereld nog niet uit :D

• 17 Mei 2013 - 16:08

Zus En Jürgen:

Hallo lieve fam,

Jullie genieten gelukkig want dat wet ik uit de appies!
    Neem het ervan en paps en mams emmen vast heel snel, hihi!

Hvj!!

Veel plezier!!

Dikke kus en kmuf!!

• 17 Mei 2013 - 19:23

Miranda:

Ha, ha, eindelijk kan je ook iets van gezondheid van mij leren.....Fijn dat de zonnebrand bevalt.
    Scheelt een hoop keren smeren ;-)
    Ik zag trouwens de foto met de local kapper. Zo kunnen we het ook eens proberen met mooi weer.
    Het toet toet is volgens mij voor je ouders een soort van cultuurshock.
    Ik probeer nu mijn bericht aan jullie met volume 10 te typen. Horen jullie het? Jullie zijn namelijk zo ver ;-)

Geniet ervan met elkaar. Veel plezier!

• 17 Mei 2013 - 22:07

Louis:

Hi Cindy,
    Leuk om te lezen! Trekking? JIj? hahaha
    Heb je nog wat meegekregen van die brand in Thamel? Zag er heftig uit op de foto's!
    Louis

• 17 Mei 2013 - 23:14

Wil Berkhout:

Cindy dit voelde volgens mij weer als echt thuis komen stank chaos niet weten waar je aan toe bent heerlijk, dat is wat anders dan dat steriele gedoe in dat piep kleine nederlandje.Maar niet langer dan 6 weken ,want we kunnen niet zonder dat intelect van jou.
    En je ouders die wennen heel snel want ze zijn heel flexcibel .
    En ga je door de douane samen met pa en ma hoef je nooit bang te zijn twee van die eerlijke onschuldige gezichten kan niet fout.
    Mooi dat jullie een voorspoedige reis hadden, en dat alles nog gladjes en goed verloopt.
    Wij wensen jullie veel plezier en vakantiepret.xxxxxx knuffels uit hoogwoud. Knumffff

• 18 Mei 2013 - 13:09

Eefje:

Hoi Cin!! Wat een prachtig verhaal weer en prachtige foto's!! Liefs!!!!!!!!

• 18 Mei 2013 - 18:45

Katja:

Wow, het klinkt fantastisch (behalve voor het godinnetje, pfffff..) Veel plezier op het dak van de wereld!!!! Xx

• 19 Mei 2013 - 14:32

Berber:

Hee lieve Cin!
    It giet wer oan, de reis is weer begonnen en zo te lezen wordt het top! Wens je heel veel plezier in het verre oosten met je (duidelijk niet zo) oudelui. In la casa M&B heeft niet het reis- maar een ander vervelend virus toegeslagen waardoor drie badkamers ineens niet zo'n overbodige luxe blijken te zijn. Ik bespaar je de details al weet ik hoe dol je bent op gore stinkplees. Meis heb veel plezier, let goed op je ouders en geniet als een malle!
    Besos bogotanos (ongetwijfeld ook van Mari maar die ligt voor pampus)
    Berber

• 20 Mei 2013 - 16:51

Aleid:

Hee Cin,

Klinkt allemaal weer fantastisch. Weet niet of je Kathmandu ondertussen al hebt verlaten maar restaurantje OR2K is echt fantastisch als je de dhal bat of de curry's zat bent. Heerlijk libanees eten als falafel enzo + gratis wifi. Zit in central Thamel, vast vlakbij jullie hostel.
    In Chitwan national Park (gaan jullie vast naartoe) is de Sapana Village Lodge (in Sauraha) een mooie plek om te slapen. Niet de goedkoopste optie maar je steunt de lokale dorpelingen ermee en dus goed voor je kharma :-) Bedden en eten zijn goed en ze hebben allerlei activiteiten als jungle walks, kanoënen natuurlijk tochtjes op de olifant. Je kan ook een "kookcursus" doen bij de dorpsbewoners voor als de dhal bat wilt leren maken.

Veel plezier de rest van je reis, ik verheug me er op om weer mee te lezen. Is toch heel anders vanuit een regenachtig Leiden dan als je zelf ook onderweg bent!

Liefs,

Aleid