Gooi het maar in de Ganges!! - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu Gooi het maar in de Ganges!! - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu

Gooi het maar in de Ganges!!

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

29 Augustus 2009 | India, Vāranāsi

Hi Allemaal,

We zijn in Varanasi!! Het duurde maar 22 uur, hobbelend in de trein :) Enne het was geen luxe trein, euuhm zacht uitgedrukt. Geen airco, en een bankje voor 3.......waar uiteraard ook 6 Indische mensen op passen :). We werden permanent bekeken en aangestaard......dus maar snel in de lakenzak, bankpacks aan de ketting en slapen maar. In de nacht nog 3 keer stoelen dans van Indische mensen en 's morgens om 6 uur zitten er 5 mensen tegenover mij........me aan te staren.....euhhmm.....tja....nou ja dan ga ik ook maar weer zitten. Ik lach lief naar mijn nieuwe overburen.....zoals gewoonlijk geen lach terug......ik probeer het nog een keer.....lach.....nee het werkt echt niet. Nou ja dan maar een boek lezen. Mar ligt nog lekker te slapen in haar upperbed, dus die laat ik nog een paar uurtjes rusten. Het wordt er niet gezelliger op....dan maar wat eten uitdelen.....koekje erbij? Ha! Dat werkt.....ik zie een lach.....nog meer koekjes en snoepjes....ja we hebben contact :) De rest van de reis kunnen we samen lachen om de aapjes en om de hollandse peperemunt.....we hebben 'vrienden' gemaakt. Na 18 uur in de trein hebben we er wel een beetje genoeg van. We zijn alles behalve oksel fris, onze voeten zijn zwart en onze kont doet heel veel AU! Een ouderwetse 'houtenkont'!! In het hotel zagen we dat Mar echt een doorzit plek op haar kont had :). Aangekomen in Varanasi snel een hotel gezocht en slapen. De volgende dag zijn we wel naar een ander hostel gegaan. We wilde naturlijk wel een hostel met Ganges view!!

De volgende morgen om 4.45 uur opgestaan voor ons boottochtje op de Ganges. Heel mooi een boottochtje bij zonsopgang. Ook gelijk even een kaarsje voor jullie gebrand (weer niet bij Maria, maar ik kan jullie vezekeren...de Ganges is ook erg heilig :)) Ter info: de Ganges is de heilige rivier van India, mensen aanbidden de rivier. 's Ochtends vroeg gaan alle Indische mensen uit Varanasi en de bedevaart touristen zich wassen in de Ganges. Ook nemen ze een slokje water uit de Ganges. Verder gaan er veel ceremonies en rituelen bij gepaard. Jongens in orange gewaden zwaaien met kaarsen, belletjes, bloemetjes en holy cow shit (oftewel koeien poep, het brand en rookt verdomd goed:)). Ook is de Ganges een crematie plaats. Als je bij de Ganges gecremeerd wordt dan ga je gelijk naar de goede plek....waar dat ook precies moge zijn? Er branden dag en nacht 2 vuurtjes......een stapeltje hout.....lijk erop.....nog wat hout....vuurtje erbij....en branden maar.......en ja.....je kon het heel goed zien.....Mar en ik zagen een voet, schouders en het gezicht van een lief oud mannetje/vrouwtje (zo goed kon je het nu ook weer niet zien)......en een mooi vuutje in het midden (het is goed dat we een stevige maag hebben. Niet wetende wat ons nog te wachten stond). Detail: als je niet genoeg geld hebt.....want verbranden bij Ganges is duur....dan nemen ze gewoon iets minder hout en gooien ze je half verbrand in de Ganges.....geen probleem. Verder gooien ze kinderen en baby's gewoon in zijn geheel in de Ganges, die verbranden ze niet eerst.
Waar het eigenlijk op neer komt.....moet je iets kwijt....smijt het gewoon in de Holy Ganges.....afval...eten....bloemen....plassen.....holy cow shit....echt alles kan in de Ganges en maar lekker badderen. Het is per slot van rekening een holy rivier!! Volgens een vriendelijke jongen die ons uitleg heeft gegeven over de ceremonies (waardoor we ook met ons neus op de ceremonie zaten, en wij maar vragen: mogen we hier wel zijn? Is dit wel goed? Ja was prima! OK dan) is de Ganges zo heilig dat het zichzelf reinigt.....yeh right! Tuurlijk!! Nee zegt hij het is net hoe je het ziet....wij geloven in de Ganges en zijn helende krachten.....als je water uit de Ganges drinkt ben je gelijk gezuiverd en gereinigd.....jullie begrijpen dat het heel verleidelijk was.......try before you die.....maar nee.....we hebben het toch maar niet geprobeerd :)
Op de terugweg naar ons hostel vragen we ons af wat daar nu drijft tussen de badderende buffelo's......is het.....nee......of....neh....nou....een hand.....een arm.....een been.....draai mijn hoofd nog even naar links.....nee....of...ja een bolle buik....en schedel......het is een kinderlijkje......
We kijken elkaar aan, slikken een keer.....tja het is een verschil van cultuur......dan zegt Mar....ow kijkt Cin je kan de heupkom heel mooi zien...Cindy zegt.....ow ja wat mooi is dat toch he, zo glad.....tja is het beroeps deformatie of een manier om het beeld te verwerken......dan lopen we weer door.....tja the holy Ganges......

Weer een dag in India afgesloten.

Veel liefs,
Mar en Cin

• 29 Augustus 2009 - 10:38

Alice:

Heel herkenbaar, dat staren. En Varanassi, je kijkt je ogen uit! Wel bizar hoor, zo'n kindje in de rivier. Wat goed dat je de verleiding hebt weerstaan om een slok uit de Ganges te nemen.......dat moet moeilijk zijn geweest, hahaha!
    Pas op voor de aapjes!

• 29 Augustus 2009 - 11:29

Kat En Jürgen:

Hey zusje en Marianne,

Brrrrr, wat een fijne manier om een ziekte op te lopen. Maar goed, als je echt geloofd in de helende kracht van de rivier, wie zijn wij dan om te zeggen dat, dat niet zo is..... Wat een weerstand zullen die mensen hebben!!!!
    Beroepsdeformatie is in dit geval waarschijnlijk niet zo heel erg, gewoon weer een copingmechanisme, niets mis mee!!!
    Have fun!!!!!

Dikke zoen en kmuf van je zus (Katja) en Jürgen

• 03 September 2009 - 15:34

Wil En Ellen:

je had toch wat moeten drinken er zijn wielrenners die er speciaal naar toegaan voor een grote wedstrijd om wat te drinken dat fiets toch zo lekker een gereinigd buikje je lijf is dan aero dynamisch of te wel je bent zo glad als een aal.