Een groep vormt zich - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu Een groep vormt zich - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu

Een groep vormt zich

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

17 Juli 2013 | Indonesië, Bukit Lewang

Sorry, na lange tijd weer normaal internet gevonden dus hier even een overdaad aan reisverslagen :)

Tijdens onze eerste nacht of eigenlijk ochtend in Rantepao maken we al kennis met Ish. Hij komt om 5 uur in de ochtend aan en krijgt de kamer naast ons (lees gescheiden door een dun bamboe wandje). Hij begint op vol volume (10 uit 10 :)) te vragen naar de douche, if breakfast is included en naar de special price. Wij zijn ondertussen klaar wakker en lichtelijk geïrriteerd. Echter even later in de ochtend maken we echt kennis met hem en hij blijkt best aardig. Een beetje behaard dat wel maar verder best aardig. Simone heeft gelijk het idee dat hij misschien wel van het Sikh geloof is vandaar de volle beharing. Nou mij maakt het niet zoveel uit van welk geloof hij is. Ik blijf geïntrigeerd door zijn snor en de manier waarop hij zijn pannekoek zonder zijn snor te bevuilen in zijn mond krijgt.

Maar goed toen gingen we dus op pad naar de begrafenis en kwamen zoals jullie weten in een lichte shock weer thuis. Pas de volgende dag spraken we Ish weer. Hij ging door naar Poso en stond op de reservelijst van de bus die wij ook namen. Alleen gingen wij maar tot Tentena om daar nog even een dagje rond te kijken en naar de waterval te gaan. We zaten met zijn drietjes voor het hostel. Ons was beloofd dat we opgehaald zouden worden dus wij wachten rustig af……nou wachten konden we zeker….want de bus kwam bijna niet……onze plekjes waren bijna vergeven. Het was dat Ish naar de ticketoffice was gelopen omdat hij op de reservelijst stond en hen erop attent maakte dat er nog 2 toeristen bij het hostel aan het wachten waren anders was de bus vertrokken zonder ons…..dus onze dank aan Ish groot….ik denk dat toen de eerste liefde al ontstaan is….word vervolgd….

In de bus zijn we niet alleen. Ish heeft de koningsplek (ahum), de middelste plek op de achterbank! Naast hem zitten Anneloes en Tom (een stel uit Nederland die op wereldreis zijn). Schuin voor Ish zitten Noreen en Sandra, 2 meiden uit Lichtenvoorde (later genaamd de Dutchies) en daarvoor zitten Simone en ik. We raken in gesprek over de begrafenis en over onze komende reis. Ons is gezegd dat deze busreis 10 uur duurt, tegen Anneloes en Tom 14 uur. Nou ja, we zullen zien……het is Sulawesi. Oja, en de bus….euhmm….die is niet echt van de kwaliteit als de eerste bus….of laat ik zeggen echt niet! We gaan op weg en hobbelen lekker op en neer. Achter mij hoor ik gemopper met een achterhoeks accent…..dit is toch geen stoel, ik kan mijn benen niet kwijt, die vent achter me zit in mijn rug te porren….nou, ik por gewoon lekker terug enz……Simone kijkt me vragend aan. Ik probeer Simone uit te leggen dat de Dutchies op een verbaal iets andere manier uiting geven aan het feit dat ze niet helemaal lekker zitten. Dat ze een iets ander accent hebben dan Anneloes, Tom en ik en daardoor iets anders klinken. Simone doet net als ik maar even haar Ipod op.

Jullie raden het al na nog geen 3 uur rijden……een lekke band :)…..tja, we reizen in Sulawesi. Dus band wordt verwisseld. Ik wilde nog een foto maken van het profiel van de band maar heb toen toch maar besloten dat teveel details misschien ook niet goed is voor het thuisfront :). We gaan weer verder maar ja we zijn in Sulawesi dus we rijden en rijden maar we schieten niet op. De weg is slecht en Ish valt soms bijna van zijn koningsstoel af (gelukkig valt ie op een berg rijst wat voor hem in het gangpad ligt :)). We beginnen toch te geloven dat het eerder 14 uur is dan 10 uur, of eigenlijk beginnen we ook sterk te twijfelen over de 14 uur en zoals later blijkt terecht. Het is ondertussen al donker en we hobbelen nog steeds door maar dan opeens staan we weer stil……een landslide. Ze zijn nog steeds bezig hem te maken en we kunnen er nog niet langs. We vragen hoe lang we moeten wachten. De buschauffeur weet het niet maar het kon nog wel eens de hele nacht zijn. Misschien kunnen we morgen ochtend weer verder……oww, das niet fijn. Simone, Ish en ik leggen ons al snel neer bij het idee (ok, leuk is het niet maar ja, je reist in Sulawesi). Anneloes en de Dutchies filosoferen nog even over een taxi (er kunnen wel kleine auto’s over de landslide) maar na enige discussie besluiten we toch nog even af te wachten en gelukkig na een paar uur gaan we dan toch over de landslide. Ik moet eerlijk bekennen dat toen mijn hart in mijn keel zat en ik toch kleine flashbacks kreeg van de bussen in Bolivia. Ook nu voelde ik de bus glijden over de modder……gelukkig het gaat goed……mmm, ik geloof dat ik dit niet te vaak meer moet doen, dat is niet goed voor mijn gezondheid.

Om 3 uur ’s nachts komen we aan in Tentena, we hebben er 18 uur over gedaan. We worden op een kruispunt in het dorp afgezet. Het is er donker en verlaten. Gelukkig hebben Anneloes en Tom een hostel gereserveerd, hebben de Dutchies een lokale telefoon en heb ik de Lonely Planet met het nummer van het hostel en zo belanden we toch nog om 4 uur ’s nacht in een heerlijk bed…..ow, wat leer je een bed (nee, geen geweldig bed maar gewoon al een heel normaal bed) dan waarderen!!

Na een paar uurtjes slapen zijn we nog steeds een beetje brak van de busrit maar er is geen tijd te verliezen. We moeten naar de waterval! We huren met zijn alle 3 scooters en gaan op pad. Samengevat; een schitterende waterval, ja zelfs ik ben in het water gegaan en dus inderdaad; nee, geen visjes in het water :). Verder lekker gegeten. Nog even naar een strandje aan het meer geweest. Daarna heel veel regen, in het donker naar huis en erg nat en koud thuis aangekomen.

De volgende morgen gaan we nog even langs de markt om daarna met een privé busje met zijn alle naar Ampana te gaan. We hadden het wel even gezien met die bussen hier :)

Veel liefs,
Cindy

Note: Het sikhisme werd geïnspireerd op het onderwijs van tien goeroes: belangrijke religieuze onderwijzers en predikers. Een separate en progressieve religie met als basisgedachten één God, gelijkheid, rechtvaardigheid en vrijheid voor iedereen. Deze religie doet een beroep op zijn volgelingen om een leven van discipline, hard werken, liefdadigheid en meditatie te leiden. Zij accepteert het bestaan van alle geloven en tolereert geen bevooroordeling of onderdrukking op basis van godsdienst, kaste, kleur, geloofsbelijdenis, ras en/of sekse.
De vijf k's, vijf symbolen van Khālsā, allen beginnend met de letter k, zijn voor alle mannelijke sikhs van belang. De belangrijkste van de k's is;
Kesh (haar) - hetgeen betekent dat Khālsā hun hoofdhaar, baard en snor niet mogen knippen of scheren. Ongeknipt haar wordt als heilig beschouwd, een traditie die tot de eerste goeroes teruggaat. Khālsā binden hun haar op met behulp van een tulband (Dastar).


Pap en mam (Kat en Jurgen): wederom bedankt voor jullie hulp en steun om alles te regelen voor Australie. Wat moest ik zonder zo'n lief thuisfront die altijd voor me klaar staat.
Kat en Jurgen: bijna vakantie!
Marije: sterkte met je keel!
Eef: geniet ook nog even van je vakantie!
Esther K: gefeliciteerd met je verjaardag!
Esther L: leuke updates van het thuisfront zijn altijd welkom.En gelukkig zit er een stabilisatie ding in mijn camera anders waren alle foto's van de begrafenis idd bewogen :)
Jeremy: ja, ik ben toch ook meer van de koffie met cake op onze begrafenissen :)

  • 17 Juli 2013 - 08:33

    Saskia Kruijdenberg:

    Hey Cin,
    Juist leuk al die reisverslagen achter elkaar! 's Ochtends voordat ik mn bed uit moest, nog even snel gelezen! Wat schrijf je toch beeldend (vooral het vorige verslag)! Ga je dus ook nog naar Australië? Super! Wat een ervaringen allemaal! Nou geniet er nog even van!
    Liefs

    Sas

  • 17 Juli 2013 - 09:07

    Zusje En Jürgen:

    Hallo lief zusje,

    Na het zien van de foto de band van de bus krijg ik sterk het idee dat het hebben van profiel op je band overschat is ;-) nergens voor nodig toch......

    Ish heeft best wel veel haar inderdaad en wat een held om te eten zonder te knoeien op al dat haar. moet wel zeggen dat ik al dat haar niet echt appeteitelijk vind, maar ach, ieder zo z'n eigen smaak toch... Is hij nou eigenlijk een Sikh? Of toch niet en heeft hij gewoon een hekel aan scheren?

    Lief zusje blijf tikken en blijf genieten!!

    HVJ!!

    Dikke kmuf en kus van je zus en Jürgen

  • 17 Juli 2013 - 16:43

    Paps En Mams:

    Toen we lazen dat je met Simone op pad ging vonden we dat al een fijn gevoel. Maar toen we hoorde dat je met een hele groep ging was dat helemaal super voor onze gemoedsrust. Want die heeft het af en toe zwaar als we je blog lezen en iets horen via de app. Zo te lezen hadden jullie elkaar hard nodig midden in de nacht altijd handig "want de spreuk luid toch "samen hebben we alles" en overal is een oplossing voor.
    Geniet maar lekker en dikke kmuf.




  • 17 Juli 2013 - 18:08

    Louis:

    Fijne foto's zo vlak voor het eten (al 2 keer)! Kan nu voor een vermogen aan vlees weggooien haha! Ik ben de komende tijd ook vegetarier! :P
    Lekker gevoelige mensen he, die Aziaten!

  • 17 Juli 2013 - 21:10

    Miranda:

    Héérlijk om al je vele reisverhalen te lezen en om je leuke en bijzondere foto's te zien!
    Jouw verhalen vormen voor mij af en toe ook een verhaal om te vertellen.
    Vanavond aan tafel heb ik het nog over je gehad en over je begrafenisritueel, ha, ha.
    Ik heb het idee dat je steeds meer in je doen komt, en ik hoop ook dat dat zo is.
    Geniet!!!!

  • 30 Juli 2013 - 16:52

    Eefje:

    Hoi Cin! Gatver al die vleermuizen!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Leuk om weer te lezen!!!!!!!! Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 256535

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 21 Augustus 2013

Azie 2013

02 September 2011 - 28 April 2012

Cindy goes Zuid-Amerika

07 April 2010 - 23 Mei 2010

rondreis Laos en Vietnam

22 Augustus 2009 - 12 September 2009

Rondreis door India 2009

Landen bezocht: