Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu

Machu Picchu

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

03 December 2011 | Peru, Cuzco

Eindelijk in Cusco. We hadden er al even naar uitgekeken. We rijden de stad binnen. Even zakt de moed ons in de schoenen. Het ziet er grauw en vies uit. We nemen een taxi naar Loki hostal (op advies van een vriendin van Mar die daar een aantal jaar geleden ook was geweest). Het hostal ligt op een steile helling oftewel een schitterend uitzicht over Cusco. We gooien snel onze spullen neer en gaan de stad in en wat blijkt......Cusco is heel mooi. Een heel mooi Plaza de Armes en schitterende weggetjes en steegjes. We zijn blij dat Yvon weer beter is en dat we in Cusco zijn.
De volgende dag hebben we een missie.....het vinden van een tour naar de Machu picchu. Er zijn verschillende opties. Gewoon in 2 dagen met de trein....mmmm....niet heel
spannend.....euhmm....je kan natuurlijk ook de Salkantay lopen, 4 dagen hiken door de bergen, hoogste punt is 4800m, pittig maar wel heel mooi! En dan ga je de 5de dag naar de Machu picchu. Mar haar ogen gaan stralen.....ze kijkt me verwachtingsvol aan. Wauw Cin, das echt gaaf! Ik slik, hoeveel dagen hiken zei u? En hoe hoog?.....oef Mar ik weet het niet hoor. Hiken is nog steeds niet mijn hobby. Daarbij heb ik ook nog steeds last van mijn rug (ja, goede smoes hè)......sorry Mar, 4 dagen hiken en ook op 4800m. Dat gaat me niet lukken. Even kijkt Mar verdrietig. Zo lief als ze is zegt ze gelijk dat het niet erg is en dat we gewoon wat anders gaan doen......maar nee, geen sprake van. De beslissing is snel genomen. Mar, gaat lekker 4 dagen hiken door de bergen en ik ga de Inca jungle tocht doen (dit was iets minder snel besloten maar dat terzijde) en dan zien we elkaar op de Machu picchu. Prima geregeld. Mar moet wel gelijk de volgende dag weg want we willen na de machu picchu ook nog even naar de jungle. Je kan het maar druk hebben :). Mar pakt haar spullen en vertrekt de volgende ochtend, op naar de bergen en de Machu picchu. Ondertussen vermaken Yvon en ik ons prima. Even naar de markt in Pisco....met de lokale bus.....altijd leuk......we zaten weer eerste klas......Yvon op het trappetje en ik op een omgekeerde emmer.......heerlijk. En ook wij hebben net als de Zuid Amerikanen altijd wel wat te vieren dus eten we weer genoeg taartjes :).....cheesecake, brouwnie en carrotcake.....jammie jammie!
Op dinsdag begin ik met mijn Inca jungle tocht. De eerste dag gaan we mountainbiken, 53km downhill van 4800m naar 1000m. Eerst met het busje omhoog, dan krijgen we onze fietsen.......helaas!.....geen mooi roze fiets voor Cin dit keer......jullie weten dat ik sinds mijn China ervaring een voorkeur voor roze fietsen heb......de guide moet mijn teleurstelling hebben gezien........hij komt snel met heel kekke roze handschoenen aan.....helemaal goed :). Verder hebben we been beschermers, arm beschermers en een gigantische helm op. We gaan toch gewoon fietsen?? Ik krijg nu toch wel kriebels in mijn buik......ach 'I'm a dutchgirl' dus dat fietsen moet toch wel goed komen....toch.....ok daar gaan we.....wauw.....geweldig.....we knallen 2,5 uur lang naar beneden.....het begint wel te regenen.....we zijn zeiknat....maar dat mag de pret niet drukken. De guide vindt het iets minder geslaagd. Hij stelt voor om te stoppen maar neh dat vinden wij geen goed idee. Ok hij trekt even zijn regenkleding aan dan haalt hij ons wel weer in......jullie begrijpen, na een uur fietsen.....geen guide....we fietsen alleen.....we moeten stoppen voor een wegversperring.....ik kijk links van me.....er staat een jonge met zijn motor.....hij is niet ouder dan 15, hij heeft geen beschermende kleren en geen helm.....ik kijk naar mezelf......haha, alles beschermd en een gigantische helm......en ik zit op een fiets!......we fietsen weer door......waar moeten we eigenlijk stoppen.....Charlos (een Spanjaard uit onze groep) weet te vertellen dat de guide zei; in het volgende grote dorp.....ok....nog geen dorp gezien.....in iedergeval niet één die aan onze definitie van dorp voldoet....we fietsen door.....huh.....we moeten opeens de berg op....het was toch alleen downhill......ach misschien één klein bergje op.....ow....nog een bergje op....dit klopt niet.....laten we maar stoppen.....is dit een dorp??.....nou ja, we wachten maar op het busje....na 20 min komt ie.....we zijn veel te ver door gefietst......ach we hebben ons prima vermaakt......maar nu eerst eten......fietsen maakt hongerig.
De volgende dag gaan we hiken. Weer geen succes. Erg veel pijn en moet noodgedwongen de tweede helft met de trein afleggen. Ik baal wel een beetje maar het is niet anders. In de middag komen we in Agua Caliente (ja, zo heet het dorp; warm water) aan. Ik krijg een sms van Mar. Ze is ook in Agua Caliente......even zoeken.....gevonden! Mar ziet er moe maar voldaan uit. Ze raakt niet uitgepraat over de fantastische hike. We gaan eten en dan slapen want de volgende dag moeten we vroeg op om op tijd bij de Machu picchu te zijn.
Mar, gaat hiken. Ik helaas met de bus omhoog (mijn rug werkt niet mee). Boven zie ik Mar weer.....ze is helemaal hyper van de hike omhoog. Ze zit in haar t-shirtje en kortebroek met een bigsmile.....zoals jullie weten ben ik een beetje kouwelijk dus ik sta met dikke jas, sjaal om, muts op......tegen Mar te zeggen;Mar trek nou iets aan....het is koud....je koelt teveel af....(het was ook echt maar 10 graden of zoiets!)......maar goed dan weten jullie waarom sommige foto's er een beetje raar uitzien :).....en oja, voor ik het vergeet....Mar was als 4de boven (ze ging als een speer omhhog, zelfs na 4 dagen hiken)!!!!
Dan is het zover....de Machu picchu gaat open.......wauw.....het is echt mooi! Nog wel een beetje bewolkt maar dat trekt later ook weer weg.....Mar en ik genietdn volop.....we lopen en slenteren de hele dag op de Machu picchu. Ook beklimmen we nog de Huayna picchu.....pittig maar wel weer super mooi! Dan om 15.30 uur kijken we nog één keet om.....wauw wat een ervaring, wat mooi.....we kijken elkaar aan.....we zeggen niets......het is zo mooi! Samen lopen we terug naar de bus......het was een ervaring om nooit te vergeten!

Veel liefs,
Mar en Cin

Fam: bedankt voor alle leuke foto's van jullie weekendje weg.
Mar: ik mis je heel erg!
Yvon: We miss you. Have a great time in Ecuador (especialy The Galapagos).
Annelies: ik heb heel veel goede ingevingen gehad :)
Nadeche: Loki hostal is......een bijzonder hostal. We hebben ons ogen uitgekeken :)
Eef: hoe staat het met Skype....???
Arno K: gefeliciteerd met je verjaardag!!
P&J: alvast een fijne vakantie (weet niet precies wanneer jullie gaan maar volgens mij gaan jullie binnenkort naar Edinburgh??)
San: hoe was het in Orlando?

  • 03 December 2011 - 18:41

    Denny Moeder V .Mar.:

    Hi Cindy, ik heb genoten van al jullie verhalen en de mooie foto's.
    Ik ben erg benieuwd, waar de reis verder naar toe gaat. Ik blijf je volgen.
    Geniet maar van alles.
    Hartelijke groetjes
    Denny

  • 03 December 2011 - 19:50

    P & J:

    Ha die Cindy, geen oilily fiets????? Wat is dat toch dat we die niet krijgen!!! Wij hebben genoten van new york en gaan inderdaad bijna naar Edinburgh en ook daar hebben we weer zin in! We maken lang niet zulke avonturen mee als jij/ jullie maar volgens mij genieten we allemaal op onze eigen manier! Cindy geniet geniet geniet want als terug komt in nederland zit je zo weer tussen de blauwe enveloppen, obstipatie klachten, wasmachine die stuk gaan, gtst, ah hamster weken, de jumbo die weer een zaak opent, Sinterklaas liedjes, oude vette oliebollen, de nieuwe haring met ui! Heel veel liefs van ons twee Ps. Ik ben een bloem op mijn fiets kwijt!!!!!!! In een keer foetsie weg!

  • 03 December 2011 - 22:02

    Marianne:

    He Cin...Super bedankt datje weer zo'n leuk stuk hebt geschreven...ik mis jou ook heel erg..maar het is hier ook echt super. Hoop dat we snel even kunnen skypen. xxx

  • 03 December 2011 - 22:20

    Miranda:

    Cindy, stoere meid die je bent....
    Wauw, wat een stoere foto's van je en zeer zeker ook prachtige foto's.

  • 04 December 2011 - 11:39

    Liesbeth:

    Hoi Cindy ik lees je verhalen wat maak je veel mee !!
    Wat een prachtige natuur waar je nu bent,geniet ervan.
    liefs liesbeth.

  • 04 December 2011 - 12:13

    Alice:

    Sommige dingen zijn in al die tijd sinds ik er was niet veranderd (Tequile island, hiken naar MP) maar biken de berg af kon in mijn tijd niet. Lijkt me wel onwijs gaaf om gedaan te hebben. Ja, die MP was wel een WOW momentje. Zijn jullie nog in de warmwaterbronnen van Agua Cliente geweest?
    Ben heel benieuwd naar de volgende etappe en bijbehorend reisverhaal :-)

  • 05 December 2011 - 02:11

    Arnold:

    Hi Cindy, wij zijn net terug v/e luie vakantie op Curaçao. Ik heb net je puno/machu pichu verslagen gelezen. Ik hoop dat je alpaca lekker smaakte? De cavia ook al geprobeerd? Jammer dat je niet voor de 4 day hike ging, maar ik geef toe je moet er wel wat voor hebben getraind, want die tweede dag over 4800m is een hele uitdaging (genoemd de deads women pass!!). Geniet maar lekker.

  • 09 December 2011 - 19:49

    Floor:

    Ha Cin,

    Wat een mooi verhaal en fanatastische foto's weer.
    Ik geniet er van om zo op de hoogte te blijven van je ontberingen ;-).

    Kus en liefs,

    Floor

  • 09 December 2011 - 21:32

    Elske:

    Ha Lieve Cin,

    Wat een fantastische foto's en mooie verhalen. Ik ben stiekem natuurlijk wel erg jaloers. Wel stoer hoor met zo'n helm op naar beneden (idd wel jammer dat het geen roze fiets was..haha).

    Geniet ervan!! Ben benieuwd naar naar al je avonturen.

    Hele dikke kus!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 728
Totaal aantal bezoekers 256483

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 21 Augustus 2013

Azie 2013

02 September 2011 - 28 April 2012

Cindy goes Zuid-Amerika

07 April 2010 - 23 Mei 2010

rondreis Laos en Vietnam

22 Augustus 2009 - 12 September 2009

Rondreis door India 2009

Landen bezocht: