Bolivia. - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu Bolivia. - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu

Bolivia.

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

02 Januari 2012 | Bolivia, Sucre

Bolivia, Isla del Sol, Death road en een iets te feestelijk kerstfeest......

Mijn reis in Peru begon met gemengde gevoelens. Nu na een heel aantal weken ben ik toch positief gestemd. Zeker de laatste weken waren erg mooi en ik vond het dan ook moeilijk om afscheid te nemen van het mooie Cusco. Maar gelukkig, een nieuw avontuur wacht.......Bolivia!
We nemen de nachtbus naar Copacabana. Het zou een directe bus zijn en de bus zou op ons wachten bij de grens. Of toch niet? Nee, toch niet........we moeten met volle bepakking gezellig over de grens lopen...hup over het touwtje en je bent in Bolivia......een paar stempels.....en klaar is kees. Ik reis ondertussen samen met Tom (een Engelsman die in Sydney woont) en met Sam en Tom (uit Australie). Na de grens gaan we met een minivan door naar Copacabana. Ondertussen komt de regen met bakken uit de lucht dus Copacabana ziet er niet zo idilisch uit zoals de verhalen doen vermoeden. Nou ja, dan eerst maar even ontbijten en beslissen wat we verder gaan doen......ok, het besluit is genomen we gaan met de boot naar Isla del Sol en gaan daar een nachtje slapen. Zo gezegd, zo gedaan. Na een mooi boottochtje komen we aan in 'de haven' van Isla del Sol. Helaas moeten we een flinke klim omhoog maken. Aangezien we van Cusco 3200m naar Isla del Sol 3800m zijn gegaan voel ik me weer een beetje beroerd. Want wat ik jullie misschien nog niet verteld heb is dat ik heel veel last heb van de hoogte. Bij iedere stijging is het weer raak........moe, hoofdpijn, geen honger en heel kortademig. Eigenlijk voel ik me constant een beetje 'off' . Maar ja, de meeste plaatsen die ik wil bezoeken in Zuid Amerika liggen nu eenmaal op hoogte dus gewoon......go with the flow! Maar deze klim met volle bepakking was toch een beetje teveel van het goede. Gelukkig was Tom zo lief om mijn rugzak het grootste deel van de klim omhoog te dragen. Ik heb hem vele malen bedankt. We checken in bij een klein hostel midden op de berg, met een geweldig uitzicht. Die nacht wordt het wel steen koud. Ik lig met al mijn kleren aan en een fleece deken om in bed........maar het uitzicht de volgende ochtend.....wauw das echt mooi!!! We kijken uit over het meer naar heel mooie witte bergtoppen. Even een klein ontbijtje (voel me niet top) en op naar de noordkant van het eiland. Je kan hiken of met de boot. Helaas moet ik met de boot. Het hiken gaat niet lukken op deze hoogte. De andere gaan wel hiken over het eiland. Aan de noordkant van het eiland bezoek ik een aantal mooie argeologische sites. Heel mooi om te zien. En ook hier weer schitterende uitzichten. In de middag gaan we met zijn alle met de boot terug naar Copacabana om vanuit daar nog diezelfde avond door te reizen naar La Paz.
We komen laat in de avond aan in La Paz en slapen wederom in het Loki Hostel. Ook hier, net als in Cusco is het een party hostel. Maar aangezien het straks kerst is lijkt me dat geen probleem. Helaas de volgende ochtend blijkt het hostel helemaal vol geboekt voor de kerst dus op zoek naar een ander hostel. Dan maar naar Wild rover hostel. Ook een druk bezocht, populair feest hostel. Prima, goed plan. De volgende dag gaan we de belangrijkste tour van La Paz doen........we gaan de 'Death road' af fietsen :)........je kan niet in La Paz zijn geweest en niet de 'death road' hebben gefietst! Na enige researche.....want we willen natuurlijk wel een fiets met goede remmen :)......hebben we besloten om met Vertigo mee te gaan.......het is niet de goedkoopste maar ook niet de duurste.....en ze hebben nieuwe fietsen......dus tja, euuhhmm, ja echt wijsheid is er ook niet in......maar je moet jezelf iets wijsmaken!!
We beginnen op 4800m.....brrr.....het is hier ijskoud.......snel beschermende kleding aan (dat scheelt ook weer wat kou).......en op de fiets. Het eerste stuk is geweldig.....we racen de berg af, de weg is mooi geasfalteerd dus geen probleem......maar dan kommen we bij de werkelijke 'death road'.......het is een weg van grind en steentjes met heel steile afgronden.......maar eerlijk is eerlijk.........het was evengoed geweldig!! Misschien een beetje gevaarlijk......maar wel geweldig! Halverwegen stoppen we......het is heel warm geworden......we zijn gedaald tot 2000m. De meeste mensen beginnen hun kleren uit te trekken.....ze stappen met kortebroeken en hempjes weer op de fiets.......hmmm.....is dat wel verstandig??......stel dat ik wel val......ik heb echt geen zin om al dat grind uit mijn wonden te wassen......hmmm.....ik hou gewoon mijn beschermbroek aan en doe een longsleeve aan........ok, ik moet zeggen, ik zweet me het apenzuur!! Het is echt warm.....maar ja je weet maar nooit. En ja hoor, daar gaat de eerste.......helemaal onder de schaafwonden.......vol met grind...lekker. Dan gaat de tweede.....ook hij flinke schaafwonden en een zere schouder.......en dan, dan gaat de derde......alleen de derde......dat was ik :(.....oeps!! Ik raak in diep grind, verlies de controle over mijn fiets en bam......daar lig ik!! Gelukkig, niets gebroken en geen pijn........en......geen schaafwonden......want kneus Cindy had natuurlijk al haar kleren aangehouden........:)........so, I survived death road!!
We eindigen in een heerlijk zwembad met een lopend buffet. We kijken elkaar allemaal trots aan. Ach, misschien was het ook niet zo gevaarlijk.......maar dan horen we het verhaal........: hebben jullie het nog niet gehoord?.....euh....wat gehoord?....in de groep na jullie is een meisje naar beneden gevallen.......ze is meer dan 50m naar beneden getuimeld!......maar ze leeft nog en het lijkt erop dat ze niets gebroken heeft......het is een wonder!......mmmm, misschien is het toch niet helemaal veilig?!?!........nou ja, je kan niet zeggen dat ze haar 'I survived the death road t-shirt' niet heeft verdiend :).
Ik blijf nog even in La Paz om de ruines van Tiwanaku te bezoeken en om kerst te vieren. Nou en dat tweede heb ik geweten.......vlak voor kerst gingen al mijn vriendjes weg. Tom had besloten om een 6000m hoge berg te gaan beklimmen met de kerst en Tom en Sam vlogen de zaterdag voor kerst naar Bogota. Dus ik was helemaal alleen en moest nieuwe vrienden maken voor de kerst. Nou heb ik daar normaal niet zoveel problemen mee.....was het niet zo dat de mensen in het hostel 24 uur per dag te dronken of teveel drugs hadden gebruikt om een normaal gesprek te voeren.....dat maakt het wel lastig.....gelukkig is er zoiets als Skype en WhatsApp.....dus heb veel contact met het thuisfront gehad :)....1ste kerstdag in de middag lekker in een cafeetje gezeten met Tom (hij was weer terug van de berg) en 's avonds een kerstdiner in het hostel en een wijntje in de stad.....en maandag door naar Sucre.

Veel liefs,
Cin

Iedereen: De beste wensen voor 2012! Dat ieders dromen uit mogen komen!

Fam: was leuk om samen kerst te vieren!
Tante Adri: ik weet, ik had beloofd om voorzichtig te zijn......maar ik heb mezelf niet bezeerd.....
Alice: echt ongelooflijk.....de boefen... hebben jullie al nieuwe schaatsen?
Dominique: leuk dat het zo herkenbaar is. Cusco is echt leuk. Wat zal je daar een mooie tijd hebben gehad.
Jeremy: heerlijk al dat poep onderzoek :)...enne ze hebben een baan voor je hoor. Je kan gelijk beginnen. Verdienste: 600 soles p/m.
Ber en Mari: fijne vakantie! Enjoy! Pas op voor alle wilde dieren :).
Arnold: dat klinkt goed, kerst met een zelfgemaakt hollands soepje.
Berkhoutjes: das ook heerlijk met een boekje in de zon aan het zwembad!
Aleid en Max: welkom thuis! Ik heb genoten van jullie verhalen!
Suus: nog even volhouden, jullie hebben bijna vakantie.
Denny en pap van Mar: ik hoop dat jullie ook een mooie kerst hebben gehad want het zal voor jullie ook gek zijn een kerst zonder Marianne.
Liesbeth: je huis zag er vast weer heel mooi uit met de kerst. Volgend jaar kom ik het weer bewonderen.
Bas en Pien: maar hoorde dat het ook goed vertoeven is onder jullie kerstboom :)
Bianca: only a short time to go and then you're big travel is starting also. I wish you all the luck and happiness in the world for 2012!
Mar: ik wil ook een cocktailtje en een zwembad....enne jij had de death road ook super gevonden :)
Yvon: hope you enjoyed Colombia and that you had a nice x-mas with your family and friends. Miss you.
Tante Gerda en Ome Jan: jullie ook de beste wensen voor het nieuwejaar.
Beppie: ja, dat zal weer even wennen zijn als je dochter weer op pad is.....tja, als je eenmaal gaat reizen...
Marije: bedankt voor al je mailtjes en fotos!!

  • 02 Januari 2012 - 17:02

    Peet & Jouelle:

    Ha die Cindy, wij wensen je een veilig en onwijs gelukkig nieuwjaar!!!!
    Hier zijn geen gevaarlijke fietstochten alleen maar vuurpijlen en oliebollen die om je oren vliegen!
    Heel veel plezier nog!!! Liefs van ons twee

  • 02 Januari 2012 - 18:19

    Aleid En Max:

    Nou, we zijn weer thuis en zitten heel jaloers je verhaal te lezen....
    Vandaag alweer voor het eerst gewerkt, IBS uitgeschreven, ambu en politie erbij, net of we nooit zijn weggeweest. Geniet er nog maar lekker van!

    En uiteraard ook nog de beste wensen voor 2012, dat we maar weer snel kunnen gaan borrelen.... :-)

  • 02 Januari 2012 - 18:20

    Janny.:

    te gek cindy wat je allemaal meemaakt,wel eng hoor dat fietsen!,kijk je beetje uit ?prachtige fotos ook trouwens,goed 2012 en geniet,groetjes janny.

  • 02 Januari 2012 - 18:37

    Esther K:

    Lieve Cin, de allerbeste wensen voor 2012 !!!!
    Dat je nog maar vele avonturen mag beleven...........

    Dikke xxx Esther (ook van Pam en Peter)

  • 02 Januari 2012 - 20:08

    Marianne:

    Hoi hoi....oh wow de deathroad lijkt me echt fantastisch...wat stoer dat je het gedaan hebt...!!! Heb je het je ouders ervoor of erna verteld:-)...? Waar ben je nu? Wel supergaaf als het lukt om hierheen te komen. Dikke knuffel...ik heb veel aan je gedacht met Kerst...leuk dat we nog heel even konden skypen... xxx

  • 02 Januari 2012 - 21:50

    Eefje:

    Lieve Cin, gelukkig dat je lekker veel kon skypen met kerst, was je er toch bij. Ben benieuwd hoe je oud en nieuw was....! Hopelijk tot snel ook weer met skypen. Heel veel liefs en voor jou natuurlijk ook een heel gelukkig 2012, dat 2012 je hopelijk alles brengt wat je wenst.

  • 02 Januari 2012 - 23:07

    Martin Strookman:

    Hoi Cindy, beste wensen voor 2012,
    hoogte ziekte mag je dan hebben, hoogte vrees kennelijk niet. Zo rustig zitten aan de afgrond... Of je kleren enige bescherming bieden durf ik te betwijfelen.
    Je ziet er stralend uit op de foto's. En wat een heerlijke belevenissen.
    In den Haag is het saai, werk...werk...werk....werk.
    Ga morgen een halve dag in nieuw Berkendaal beginnen, voor de werk variatie.
    Veel liefs
    Martin

  • 02 Januari 2012 - 23:56

    Alice:

    Heel veel goede wensen voor jou in 2012!
    Geniet lekker van alles wat je meemaakt, dan kunnen wij weer van je verhalen genieten.
    Schaatsen zijn (nog) niet gekocht, want het heeft nog geen graad gevroren :-( en ach, het zijn uiteindelijk maar schaatsen.... Daar in Bolivia is het, volgens mij, wel erg koud!
    ENJOY!

  • 03 Januari 2012 - 18:01

    Liesbeth:

    Cindy Gelukkig nieuwjaar!!!!!
    Je diner reservering is genoteerd haha.
    Ti pje in tibet heb ik bij de apotheek hoogte pillen gekocht (heel de groep)kruiden melange helpt heel goed.is het proberen waard.
    Leuk de kleding van de vrouwen.
    Veel plezier groetjes.

  • 03 Januari 2012 - 18:31

    Wil En Ellen Berkhou:

    een paar grintjes in de bil och dat is te doen
    nee dan jhonnie hoogerland in de tour de frans lekker in het prikkeldraad landen dat zijn pas valpartijen
    cin de beste wensen uit hoogwoud en een goed en spannend 2012
    knuffels van ellen en wil

  • 03 Januari 2012 - 23:18

    Adri:

    Lieve schat, Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. Dat alles wat je wenst mag uitkomen.
    Het was wel weer een bar tochtje op de fiets hé. Ik kan wel blijven zeggen doe voorzichtig, maar ik geeft het nu maar op. Nog een paar weekjes dan zijn papa en mama bij je. Zij kijken er al rijkhalsend naar uit. Leuk voor ze om dit avontuur ook mee te maken. Hier gaat alles rustig zijn gangetje. Lizzy was vandaag jarig, zij is alweer 2 jaar geworden. Volgende week een feestje op mijn werk omdat ik 13,5 jaar in dienst ben. Moesten dit al een jaar geleden vieren maar er kwam niets van. Dus doen wij het nu maar in combinatie met mijn verjaardag. Lieverd heel veel plezier verder en je weet het hé........................ Dikke kus en liefzzzzzzzzzzzzzzz

  • 04 Januari 2012 - 01:18

    Arnold:

    Weer heerlijk spannende (fiets) verhalen. Kijk uit voor pickpockers in LaPaz, voor het eerst in mijn leven hadden ze daar geprobeerd mijn portemonnee uit mijn broekzak te snijden ( op een drukke markt). Loved isla del sol. Wens je het allerbeste voor 2012.

  • 06 Januari 2012 - 09:48

    Elske:

    Lieve Cin!!

    Ongelofelijk wat je allemaal meemaakt. Wie had dat ooit kunnen denken toen we nog op de Peli woonden en jij geen bergschoenen wilde kopen..haha. Jij ook de allerbeste wensen voor 2012!!! Dat het maar een mooi jaar mag worden met veel gezelligheid!! Hoe lang moet ik nog wachten voordat ik je live een gelukkig nieuwjaar kan wensen : ). Miss you!!

    Dikke kus, Elske

  • 06 Januari 2012 - 13:05

    Marije:

    Ha Cin!
    wat grappig; die grenstouwtjes ken ik nog van de grens Argentinie-Chili! Heb me er toen ook over verbaasd. Wat slim dat jij je lange kleren aanhield bij de fietstocht....foto's zien er al best spannend uit (best eng om daar te fietsen lijkt me). Gelukkig heb je dat ook weer overleefd! :-)
    Veel plezier verder nog weer en dat 2012 maar een erg mooi jaar mag worden!! :-)
    liefs!

  • 08 Januari 2012 - 12:14

    Paps En Mams:

    Na alle lieve reacties van iedereen kunnen we natuurlijk niet achter blijven. Het is idd soms maar goed dat wij achteraf pas sommige verhalen horen en de foto's en video's zien anders moest ik wel heel vaak naar de kapper voor mijn grijze haren. Nog 5 weken en dan kunnen we elkaar weer in de armen sluiten we tellen de dagen en zijn al druk met voorbereiden. Zoals vrije dagen regelen op het werk en oppas zoeken voor onze kleinkat Ootjes en de rest van het span katten etc. Maar voordat het zover is heb jij nog wat mooie trips voor de boeg. Dus have fune en natuurlijk dikke kmuf.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 665
Totaal aantal bezoekers 256527

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 21 Augustus 2013

Azie 2013

02 September 2011 - 28 April 2012

Cindy goes Zuid-Amerika

07 April 2010 - 23 Mei 2010

rondreis Laos en Vietnam

22 Augustus 2009 - 12 September 2009

Rondreis door India 2009

Landen bezocht: