Beam me up, Scotty! - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu Beam me up, Scotty! - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu

Beam me up, Scotty!

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

10 Mei 2010 | Vietnam, Hué

Ok...ben nu in buffelo poep en moet naar Hanoi......beam me up, scotty!......ow dat gaat niet. Lekker hoor, tja dat krijg je als je je gevoel volgt en dus je hele reisplan om gooit. Dan zit je heerlijk in het warme Zuiden van Laos en dan moet/wil je naar het mooie Noorden van Vietnam. Heb er uiteraard aan gedacht om in het Zuiden de grens over te gaan maar na wat onderzoek kwam ik toch tot de conclusie dat ik toch echt via Veintiane over de grens moest gaan. Hoorde later een waargebeurd verhaal over een bus waar je niet dood in gevonden wilde worden. Ze zaten echt letterlijk tussen de kippen en geiten. Aangezien het een 16 uur durende rit zou worden zijn ze toch de bus uitgegaan. Alleen kregen ze toen hun rugzakken, die op het dak lagen, niet terug. Na hevig ruzie maken en veel tranen toch de rugzakken gekregen en ook maar via Vientiane gegaan.......dus al met al zit er niet anders op dan naar Vientiane te reizen......en aangezien beam me up, Scotty.....niet werkt dan toch maar ouderwets met de bus :)
Eerst de local bus. Gelukkig nu niet zo vol als de vorige keer. Dus zit heerlijk met mijn Ipod op naar buiten te kijken, genieten van het landschap. We stoppen uiteraard weer op iedere straathoek die zich ook maar enigzins straathoek mag noemen en we stoppen ook nog even bij de stinkvruchten kraam, sorry weet even niet meer hoe ze heten maar ze zijn blijkbaar erg populair want de hele bus loopt uit en koopt masaal de overheerlijke vruchten......gevolg.......een heerlijk frisse :( geur door de hele bus......we rijden weer verder.........dan stoppen we opeens langs de weg......vreemd.......maar goed met enige fantasie is dit misschien ook wel en straathoek........mmmm, we staan wel erg lang stil.......10 min, 15 min, 20 min.......kijk om me heen.....iedereen zit rustig op zijn plek en doet zijn ding, bellen, neuspulken, voeten inspecteren of gewoon wezenloos voor zich uit staren.....ik word toch een beetje zenuwachtig.......de mannen van de bus rennen om de bus heen en zijn druk aan het praten en schreeuwen......nog maar even geduld, ik heb de afgelopen weken mijn les geleerd (geduld, relax, denk als een monnik) en ben op tijd vertrokken.......mmmm.....30 min......pfff...das wel lang......ik ga toch maar naar buiten (in het kader van 'even de benen strekken') en loop een rondje om de bus......mmmm, achterklep staat open.......he.....er ligt iemand onder de bus....ik begrijp het......we hebben pech.....de bus is stuk......ik zeg 'broken' en wijs naar de bus......de man van de bus lacht naar me...geen Engels......ok.....ik ga weer in de bus zitten en wacht rustig af......heb 6 uur speling dus dat moet toch lukken.....na 45 min hoor ik geratel en gebrom.....de bus doet het weer......we kunnen verder!
In de nacht neem ik de slaapbus naar Vientiane. Wat een luxe! Ik heb het hele bed voor mij alleen. Ik ga als een koning wijdbeens en diagonaal in het bed liggen!!! Jippie!!! Ik dommel in slaap.....en droom al over Vietnam......ik word wakker van heftig getoeter.....hoor een harde knal en lig datzelfde moment in zijn geheel aan het voeteinde van het bed (is een rekje waar je bagage op kan zetten en geeft niet mee!! Au!)......hellup wat nu weer......iedereen is wakker en kijkt verschrikt om zich heen........een paar minuten later is het duidelijk......we hebben een buffelo aangereden.......oww.....hoop dat we verder kunnen rijden. Ondertussen belt mijn zus en kan ik gelukkig in geuren en kleuren mijn verhaal vertellen.....tijdens het bellen gaan we weer rijden......gelukkig.....ik kom op tijd in Vientiane aan......nu maar hopen dat er niets met het vliegtuig is (ja, ik heb even voor luxe gekozen en ga lekker vliegen :))
Als je de Lonely Planet leest lijkt het erg moeilijk om van het vliegveld naar Hanoi city te komen en is er veel corruptie met guesthouses.....ik maakte me een beetje zorgen en had besloten mijn sociale vaardigheden actief in de strijd te gooien en snel vrienden te maken op het vliegveld.....zo gezegd zo gedaan.......we hebben Oran en Vince van de VS en Maximillion (of zoiets) en Carolina uit Chili.....ze reizen samen nadat ze elkaar een 1,5 week geleden in Vang Vieng hebben leren kennen......en zoals jullie weten.....daar gebeurd het......dus ja, Oran en Carolina zijn hopeloos verliefd en de rest.......tja, die volgt de tortelduifjes :) Nou ja, mij maakte het niet uit, ik heb even vrienden......samen de taxi naar Hanoi (scheelde veel geld) met nog een groep. Zij hadden al een guesthouse gereserveerd via internet en daar werden we heen gebracht...prima!....daar aangekomen vroeg ik nog of ze zeker wisten dat dit het goede guesthouse was....mmm....leek er wel op.....ok.....helaas voor ons is de herberg vol, maar uiteraard weten ze een ander guesthouse....wederom prima......we gaan erheen. Ziet er redelijk uit, 3 persoonskamer voor 15 dollar...ok...we delen de kamer.....gezellig met Vince en Max op de kamer en de tortelduifjes.....die hebben hun eigen kamer :) Al snel blijkt Vince een echte Amerikaan.......hij kan alleen maar aan eten denken......alles is eten.....hij is 's ochtend al bezig met waar we 's avonds gaan eten en Max......dat is een permante flirt......en heeft moeite niet te verdwalen door alle mooi meiden die hij ziet en bijna spontaan achterna loopt :) Al met al een grappig gezelschap samen.
Nadat we onze rugzakken op de kamer hebben gegooid gaan we Hanoi in om te eten. We lopen naar buiten......wauw...het verkeer.....waanzinnig......wat een drukte......alleen maar getoeter en overal moto's, fietsen en auto's......ik wil de weg oversteken....kijk braaf naar links, naar rechts en weer naar links......euhhh.....ik kan helemaal niet oversteken......het gaat niet.....hellup.......Scotty, beam me up.....ik wil naar de andere kant van de weg......het werk weer niet.....ik zal toch echt gewoon moeten gaan lopen.......het is een soort suicidaal gedrag.......ok.....gewoon lopen.....mijn hartslag is 180 en ik maak een soort huppel en spring bewegingen...het moet er grappig uit zien. Na enkele keren oefenen gaat het beter.....ik loop ontspannen, nou ja ontspannen.....ik loop naar de overkant.....soms moet ik snel even een soepele spring of heupbeweging maken om te voorkomen dat mijn kont 10 cm korter wordt......maar verder is het wel te doen........iedere oversteek blijft een avontuur :)
Ik trek een aantal dagen op met mijn nieuwe vrienden. De eerste avond samen gegeten........Vince ging los.....het werden kikkerpootjes en duif......de kikkerpootjes niet voor herhaling vatbaar, echt een heel rare smaak maar ik moet heel eerlijk bekennen.......de duif was heerlijk......alleen het hoofd hebben we laten liggen, die zag er niet erg smakkelijk uit. Overdag sight seeing Hanoi, Ho Chi Minh's Stilt House, Presidental Palace, One Pillar Pagoda, Temple of Literature, Ngnoc Son Temple, Vietnam Museum of Ethnology, Hanoi Hilton, The Water Puppetshow, Perfume Pagoda en natuurlijk het Ho Chi Minh Mausoleum.
Nu moet ik zeggen.....we hadden weer marzel.....het was feest in Hanoi.....ja overal waar ik kom is het feest!!! Dit keer is het Liberty Day oftewel 35 jaar bevrijding van de Amerikanen.....en das natuurlijk feest.....dus alle Vietnamezen zijn vrij en gaan masaal feest vieren in Hanoi. Op zaterdag is er vuurwerk bij het meer en zijn er overal podia met optredens van zingen, toneel tot acrobatiek erg leuk......maar ook heel druk!! Het oversteken werd bijna onmogelijk :)
Al met al een mooie tijd in Hanoi...nu op naar Halong Bay en daarna Sapa!!

Veel liefs,
Cin

Pap en mam: veel plezier in China!!!
Kat: beterschap en jullie vakantie komt ook al dichterbij
Marije: thanks voor de update en niet te hard werken he!!!
Marianne: we kletsen snel weer bij als ik terug ben. Ik roep onze Boedha hier weer dagelijks aan :)
Eef: ben benieuwd naar je foto's van de echo!!
Es (AOIS): klinkt wel echt als een heel bizar toneelstuk (echt LUMC verantwoord:))
Miranda: je kan altijd je eigen kapperzaakje beginnen in Vietnam (zie foto, hoop dat uploaden lukt). Ben er niet heen gegaan want dan heb ik zekerweten niet meer het hipste kapsel van Vietnam :)
Alice: hoop dat je een fijne vakantie heb gehad!!!
Ber: niet te veel sociale dingen he, je bent een werkende vrouw :) en moet af en toe ook slapen......have fun!!
San: gefeliciteerd met je nieuwe huisje. Ben benieuwd!!
Aleid: goed te horen dat het leven van een AIOS soms wel over rozen gaat :)
Floor: goed te horen dat alles goed gaat en jullie geen last van Ody hebben. Straks wil ze niet meer weg bij jullie....
Marina: leuk dat je mee reist/leest!!

  • 10 Mei 2010 - 10:58

    Miranda:

    Joepie!
    Ik ben weer als een keer als eerste die mag reageren! Komt ook alleen maar omdat ik vrij ben en een beetje ziekig ben, en daardoor nu rustig de tijd heb om in mijn mail te kijken(heb longontsteking, ahum..., we zijn al 3 antibioticakuren verder ondertussen). Het positieve ervan is, is dat ik in alle rust nu even kan reageren, ha, ha.
    Meid, meid, wat beleef je toch veel. Ik heb weer ontzettend genoten van je verhaal en kon het helemaal visualiseren. Wat betreft die vruchten..., ik zal je even helpen herinneren.., het zijn doerians. En ze ruiken inderdaad verrukkelijk....vies!!!
    Ik zie je trouwens ook al helemaal tussen het verkeer door huppelen, ha, ha. Even naar links, stukje naar rechts, dan weer naar voren.....
    Al je foto's geven ook een hele goede indruk van je reis. Alleen die dieren, jakkes, en die kop van die duif, bleh!
    volgens mij is die foto van die kapperszaak trouwens niet helemaal goed doorgekomen, of ik heb hem over het hoofd gezien. Voor de volgende keer.
    Cin, geniet nog heerlijk van je reis en ik ben jaloers op jouw dapperheid! Tot de volgende keer!

    Liefs, Miran.

  • 10 Mei 2010 - 11:15

    Eefje:

    Lieve Cin, wat smerig die foto's van die beesten...gelukkig heb ik net gegeten. Klinkt erg leuk en goed, heerlijk om te lezen!! Hier alles ok, vanmorgen co's onderwijs gegeven, morgen dagje werken, woensdag de bruiloft, donderdag vrij, nog een dagje werken en dan al weer weekend!! Wel lekker zo. Hoop dat je verder van alle ins en outs wel op de hoogte bent via mijn mailtjes!! Lieve Cin, geniet er nog van en doe voorzichtig!!!

  • 10 Mei 2010 - 16:48

    Zus:

    Hallo lief zusje,

    Dit keer iets trager, net als Miranda ziek, maar dat wist je natuurlijk al.
    Wat een avonturen weer, wel leuk dat je iedere keer weer snel mensen vind om mee op te trekken. Stelt mij en ik denk paps en mams ook, weer een beetje gerust. Kon bijna ook niet anders met jouw charme.
    Die gezichtsmassage heb ik volgens mij een keer op NG gezien, dat is om alle holtes weer op te kikkeren, los maken wat erin zit enzo.

    Lief zusje hoop snel weer meer te lezen!!

    HVJ!!

    Dikke kmuf en kus van je zus

  • 10 Mei 2010 - 17:39

    Jürgen:

    Hoi Cin,

    Tijdens het lezen van je verslag schoot er 1 gedachte héél erg naar voren: Oooooooooooohhmm! Er hadden nog ik weet niet hoeveel o's bijgekunt, maar vind de manier waarop je je "aanpast" geweldig en na de foto's krijg ik trek! Ga nu dus wat eten voor je zieke zus in elkaar draaien, hoop dat zij wèl alles opeet!!!

    ;-)

    Party on!!!

  • 10 Mei 2010 - 20:18

    Marije:

    Ha Cin!
    Hoe moeten wij nu duidelijk verder als je terug bent, zonder deze regelmatige verhalen van onze razende reisreporter?! ;-)
    mooie verhalen weer...wat zijn het nou voor beesten?? Ziet er wel erg wild uit :S
    maar wat een mooie verhalen weer...saai heb je t zo te horen niet! Wel bijzonder dat het zo leuk rondreizen is als de 'aanhang' van een stel tortelduifjes :-)
    Je gelooft trouwens niet wat ik dit weekend gedaan heb...een hele mooie taart gebakken. Gevuld met twee verschillende laagjes en bekleed met fondant. Pffff, wat een gedoe om dat mooi glad te krijgen... Maar wel leuk toen het gelukt was, hij was mooi (en erg lekker :-))
    nou ja, verder weinig spannends. Geniet er nog ff van!! Xx

  • 12 Mei 2010 - 13:49

    Paps En Mams:

    Eindelijk internet om je verslag te lezen en even te reageren. Ziet er weer prima uit op de foto's lekkere tongen. Ons eten ziet er beter uit en smaakt prima. Maar dat weet jij al want dat had je ons al verteld.
    We vermaken ons prima genieten volop. Voor jou nog 10 dagen en dan weer in het vliegtuig. Wij komen een weekje later terug dus dan krijg je je knuffel live. voor nu nog via de mail.
    dikke kmuff van ons en nog veel plezier.


  • 13 Mei 2010 - 16:30

    Maartje:

    Hi buur,

    Geniet nog lekker van je laatste ruime week daar! Hier in het hofje alles rustig, gezellig dat je er straks weer bent!

    xx

  • 13 Mei 2010 - 21:14

    Esther:

    Wederom een prachtig verhaal! Zoveel mensen ontmoeten en zoveel indrukken (en nieuwe bizarre smaken) opdoen. Petje af, volgens mij geniet je volop van het avontuur!

    Ben zelf ook alvast maar begonnen met aftellen; nog 5 weken... dat houdt een mens op de been! Ook al doet men hard zijn best hier, we laten ons niet gek maken hoor!

    Veel plezier nog en pas op jezelf, alle verhalen live in geuren en kleuren van je horen bij terugkomst moet nog leuker zijn!

    Es

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hué

Cindy

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 257340

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 21 Augustus 2013

Azie 2013

02 September 2011 - 28 April 2012

Cindy goes Zuid-Amerika

07 April 2010 - 23 Mei 2010

rondreis Laos en Vietnam

22 Augustus 2009 - 12 September 2009

Rondreis door India 2009

Landen bezocht: