Roeien met je benen.... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu Roeien met je benen.... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu

Roeien met je benen....

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

17 Mei 2010 | Vietnam, Hanoi

Dus het is 4.00 uur in de morgen en ik ben op Hanoi treinstation. De opdracht luidt; koop een treinkaartje naar Ninh Binh, vindt de juiste trein en stap op het juiste station uit....ok....de opstakels; A. het is een beetje vroeg, B mijn tas is zwaar, C ik heb honger, D niemand spreekt Engels.........ok...eerst even zitten.......ik heb nog wat Oreo's, dus prima ontbijt :) probleem opgelost......dan een beetje rondvragen....ik loop naar mensen van het station en zeg; Ninh Binh en wijs naar de trein. Eerst kijken ze niet begrijpend dan wijs ik nog een keer naar mijzelf en to Ninh Binh...ze begrijpen het.....ze wijzen op hun horloge....5.00 uur....euhmm kan ik dan een ticket kopen of gaat de trein dan? We komen niet echt verder...ik wacht het maar even af en ga in de wachtruimte zitten.....om 5.00 uur zie ik veel mensen naar een vreemd loket gaan....de normale loketten zijn nog dicht...ik waag het erop. Ik zeg wederom; to Ninh binh en wijs naar de trein......ze knikt begint wat te schrijven...48.000 d......ok.....en ik heb mijn ticket.....ze wijst naar de trein...ik loop naar de trein en een volgende vriendelijke dame helpt me naar de juiste trein......al snel zit ik in de aircotrein op weg naar Ninh Binh........alle problemen weer opgelost en opdracht bijna volbracht.........alleen nog uitstappen op het juiste station. Er zitten geen touristen in de trein...maar ik roep wederom gewoon Ninh Binh en kijk vragend......ze knikken iedere keer 'nee' ........dan opeens knikken ze 'ja'....ik pak mijn spullen, zeg vriendelijk bedankt en ga opweg naar de uitgang.
Al snel komt er een mannetje naar me toe. Hij heeft een guesthouse in Ninh Binh.....hoe toevallig. Ik had reeds besloten om dezelfde avond nog door te reizen naar Hue om zo een beetje tijd te winnen. Ik wilde eigenlijk met de trein gaan, lekker relaxed maar heb me door het mannetje over laten halen om toch met de bus te gaan.......veel beter, goedkoper en sneller.....ok......kan ik dan wel mijn spullen hier neerzetten en nog even douchen voordat ik weg ga....geen probleem.......ik wil graag naar Tam Coc en de pagoda's......nou hij heeft ook nog wel geweldige tour voor mij voor maar 10 dollar.....wederom, hoe toevallig......nou daar moet ik even over denken hoor....10 dollar is veel centjes......ik ga eerst even op straat vragen voor een moto........zo gezegd zo gedaan...ik heb een moto mannetje gevonden die het voor 120.000 d doet.....oftewel 6 dollar......prima......vind het wel altijd weer spannend om zomaar met een vreemde 'moto man' opweg te gaan......gaat altijd een beetje in tegen mijn opvoeding.....niet zomaar met vreemde mannen meegaan!!! Maar ja, dit is nu eenmaal hoe het hier gaat.....je spreekt een prijs af, springt achterop en je wacht af waar je terecht komt......dus ik spring achterop......oeff....wat een lucht.....het is zo'n onvervalste scherpe zweet lucht....snel snel ga rijden dan gaat de wind er misschien doorheen....oeff nee, het maakt niet veel uit......nou ja dan maar door mijn mond ademen.....we gaan op weg. Eerst naar Tam Toc......het is een soort klein Halong Bay......je wordt met een bootje door de rivier gevaren.....het grappige is dat deze mensen vaak roeien met hun benen......ziet er heel simpel uit......dus dat moest ik ook proberen.....eerst gewoon roeien en daarna met mijn benen.........euhmmm......nou das niet simpel.....de oude vrouw die mij rondvaard piest bijna in haar broek en begint fanatiek foto's te maken.......we komen voor geen meter vooruit.....we gaan zelf achteruit.......ze neemt het snel weer over......ach ik heb andere talenten laten we maar zeggen :)
Voor de boottocht had ik nog even snel geluncht bij een restaurant die de 'moto man' kent.....hoe toevallig. Daar zie ik een Duits meisje die ook een mototour heeft...alleen dan van een 'moto vrouw'......ik hoop dat zij minder stinkt. Later zie ik het Duitse meisje nog even op het water dus we zwaaien vriendelijk naar elkaar (later zullen jullie begrijpen waarom ik dit nu vertel, klinkt nu erg onbelangrijk). Nou goed.......we gaan door naar de pagoda's......het zijn er 2 bij Hoa Lu.....onderweg vraag ik mij af waarom God zweet heeft geschapen en op welke dag zou hij dat dan hebben gedaan??...de geur is echt waanzinnig......niet aan denken gewoon naar de pagoda's.....en het scheelt 4 dollar, dus!...de pagoda's....volgens de Lonely Planet moet je entre geld betalen, echter deze zijn gratis...mmmm.....verder zijn ze gewoon euhmm pagoda's......misschien raak ik ook wel een beetje pagoda moe.....of misschien bedonderd 'moto man' mij......mmmmm.....tja das het risico...ik kijk nog een keer in de Lonely Planet.....en wijs nog een keer de pagoda's aan en zeg dat er ook een mooie mountain bij is......'moto man' begint te lachen...yes..yes...you go up.....strong girl.....ik zeg; yes me go up......hij begint nog harder te lachen.....hot....up...hij draait de moto en we gaan terug naar de pagoda...hij wijst me de weg......ik mag omhoog lopen......volgende de Lonely Planet een geweldig uitzicht.......dus lopen maar.....zucht, steun, kreun....het is ondertussen 2 uur 's middags en bloedheet......het zweet druipt van me af.....ik vraag me wederom af waarom en wanneer God zweet heeft geschapen......het moet wel mooi zijn daarboven......ik geloof dat ik dood ga.....het is echt warm, maar ik zet door...nu niet stoppen ben er vast bijna.......dan kom ik aan de top.........ik steun met mijn armen op mijn benen, ik hijg als een paard, het zweet druppelt gewoon naar beneden......ik kijk op...niets!! Alleen een klein altaar met wat choco koekjes als offer.....oja en niet te vergeten twee heel irritante oude vrouwtje die geld van me willen.....grrr...nee jullie krijgen geen geld.....ze wijzen dat ik verder moet.....good view.....ok....nog even dan.....ik klim met mijn flip flops een rots op.....nu moet het komen....een waanzinnig uitzicht!!!!.....Nee.....niets.....alleen prikkelde ogen van het zweet.......ok...ZEN......even naar je boedistische zonne kern.....volgende keer beter, en ik heb al heel wat mooie uitzichten gezien......dus mag niet zeuren.........maar zweten dat wel.....ook de terugweg is zweterig......ik kom beneden. De 'moto man' lacht me toe....hot.....yes, hot......zo maar nu stink ik lekker ook naar zweet.....de 'moto man' loopt achter mij aan naar de moto.......ik zwaai nog even extra met mijn armen.......en God schiep zweet.....zo lekker geurtje he!!!!
Even wat eten.....helaas geen eten te vinden in Ninh Binh......een broodje gebakken ei bij een vrouwtje langs de straat. Ze gaat direct naast me zitten met eten en lacht me vriendelijk toe. Nog nooit zo'n vet broodje ei gehad, geloof dat ik gelijk aan de diarree ga als ik dit echt helemaal opeet.....oeps..oww....nou ja laat ik zomaar de helft uit mijn broodje vallen...op de grond, helaas. Sorry mevrouw, nee echt sorry. Dan naar de bus.....hoop gedoe rond de bus.....we mogen nog niet in de bus......we begrijpen niet wat er aan de hand is en zullen het ook nooit weten want dan mogen we opeens wel in de bus.......het wordt de busrit from hell.....we liggen met zijn vijfen helemaal achter in de bus...als haringen in een ton......boven op de moter. Oftewel exclusieve bedverwarming, met constante lichte vibratie.....en de hobbels in de weg.....wauw....het is net de efteling.....ik vlieg gemiddeld 4 keer per uur 20 cm uit mijn bedje......om met een harde plof weer neer te komen....en dan heb ik nog niet vertelt over mijn buurvrouw. Op het eerste gezicht een nette vriendelijke Franzose...maar dan doet ze haar armen omhoog...wauw....daar heb je het weer een onvervalste scherpe zweet lucht....nee.....dit is echt niet mijn dag........ik doe mijn ogen dicht en hoop dat het snel morgen wordt.

De volgende ochtend ben ik in Hue. Bijna niet geslapen, dus een beetje moe. Maar het ziet er allemaal zo leuk uit dat ik besluit door de stad te gaan wandelen. Heerlijk door het oude centrum gelopen en de citadel bekeken. 's Avonds kom ik de Engelse meiden weer tegen en spreek voor de volgende dag met ze af om samen te eten. De volgende dag ga ik naar de graf tombes rond Hue (ook nu weer met een 'moto man'). Terwijl ik daar rondloop hoor ik een gids Duits praten, ik luister stiekem een beetje mee. Dan hoor ik opeens, he jou ken ik......jij bent dat meisje van Ninh Binh...wat blijkt zij was het Duitse meisje die ik bij toeval 2 keer tegen kwam in Ninh Binh. Ze nodig mij uit om mee te lopen met haar gids. We kletsen wat en besluiten de volgende dag samen te gaan eten (ga die avond al met de Engelse meiden eten dus tja.....moet bijna een agenda gaan bijhouden). Die avond zitten de Engelse meiden al op me te wachten. Hun roomy eet ook mee, Bouke uit Groningen. Erg gezellig. De volgende dag ga ik op tour naar de Vinh Moc tunnels. Een tunnel stelsel waar gezinnen in hebben gewoond tijdens de oorlog. Soms zaten ze dagen ondergedoken voor alle bommen. Er zijn zelfs 11 kinderen geboren in de grotten. Het is echt ongelooflijk en erg indrukwekkend om door de tunnels te lopen. De gids vertelt dat we 2 km door de tunnels gaan lopen...ik denk oww...2 km maar...nou das genoeg...brrrr.....wat een ellende.......na een lange dag kom ik vermoeid thuis.....nog even eten met Bianca (het Duitse meisje) en de Engelse meiden......heel gezellig en een heerlijk Hue specialiteit uit een cocosnoot......de volgende dag met de bus door naar Hoi an............

Veel liefs,
Cin

  • 17 Mei 2010 - 14:12

    Zus:

    Hallo lief zusje,

    Leuk dat je met zoveel verschillende nationaliteiten op stap bent deze vakantie, gezellig hoor.

    Jammer dat het weer niet is gelukt met de foto's. We blijven aan deze kant vol spanning afwachten. En ach....anders zie ik ze over een klein weekje als ik je weer op mag halen!!! Voor jou helaas, voor mij (en stiekem misschien ook voor paps en mams, zeker na verhalen over bij een moto-man achter opstappen en niet zeker weten waar je dan terecht komt enzo....)eindelijk!!!

    Lief zusje geniet nog ff volop, maak er een feestje van!!!

    HVJ!!!!

    Hele dikke zoen en kmuf van je zus

  • 17 Mei 2010 - 18:58

    Miranda:

    Als computers geuren konden overbrengen..., zat ik volgens mij nu niet meer rechtop achter de computer.
    Ben blij dat ik geen deelgenoot ben van je eigen parfumerie daar...
    Ik zie dat je over een kleine week al terug komt. Wat gaat het toch snel. Ik zal absoluut al je reisverhalen gaan missen. Wat kan een mens toch een lol hebben om jouw verhalen. Gewoon fantastisch! Ook nu heb ik weer alles met een grote glimlach gelezen. Volgens mij heb je een fantastische reis gehad en zorg ervoor dat je de laatste paar dagen er ook nog even dubbel en dwars van geniet!!

    Groetjes!

  • 17 Mei 2010 - 18:59

    Adri:

    Hai Cin,

    Wat zal jij naar een heerlijke badkamer uitkijken. Lekker op je gemak kunnen douchen, genoeg warm water en geen zweetgeur meer hoeven te ruiken.
    Precies wat je zus al heeft geschreven, je vader en moeder hebben je altijd gezegd, niet met vreemde mannen meegaan. Jij doet daar niet anders. Je moet maar zo denken over ruim een week zit je in je eigen autootje. Lieverd geniet nog even en je moet ook de hartelijke groetjes hebben van Edo, die zit naast mij.
    LiefzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzA3

  • 17 Mei 2010 - 20:58

    Alice:

    En wat zat er dan in die cocosnoot?????

  • 17 Mei 2010 - 21:46

    Marije:

    Ha Cin,
    je moet maar zo denken...hebben wij nog leuk foto's te kijken als je terug bent! Die paar bij je vorige bericht waren in ieder geval prachtig! Mooi verhaal ook weer dit. Kon me gelijk een voorstelling maken als ik lees dat zelfs jij veel zweet ;-)
    En de belangrijkste vraag heb je trouwens nog niet beantwoord: was die 4 dollar goedkoper de hele dag zweetlucht waard? ;-)

    geniet er nog ff van...ben ook wel weer blij dat je bijna thuis bent:-)
    xx

    Ps. De vulkaan in IJsland is weer aan het rommelen. Vandaag was Schiphol ook weer paar uur dicht vanwege de as. Hoop dat jij er geen last meer van hebt.

  • 18 Mei 2010 - 02:56

    Paps En Mams:

    Hoi Lieverd,

    wat weer een verhaal om te lezen.
    tegen alle opvoedregels toch met vreemde mannen mee gegaan maar ja dan kom je wel ergens. Gelukkig is het bij ons niet zo het. mei is idd een prima maand om te reizen in china. We genieten in de overtreffende trap. Hebben al van alles gedaan en gaan straks weer fietsen op het platteland naar een dorpje van de Naxi. De lokal food is idd heerlijk en tot nu toe geen last gehad. We zittten al op dag 11 van onze reis maar hebben gelukkig nog wel wat mooi dorpen voor de boeg. Wat zullen we elkaar veel te vertellen hebben als we thuis zijn.Maar vooral blij als we elkaar weer kunnen knuffelen en spreken. Geniet nog even van je laatste dagen. We hopen dat je rode billen weer wat hersteld zijn. En we horen weer van elkaar via de sms. dikke kmuffel van ons

  • 18 Mei 2010 - 07:08

    Eefje:

    Hoi lieve Cin! Klinkt leuk, maar wel vies dat zweet! Nog maar een paar dagen...wel jammer voor je! Hier alles ok, vandaag rustig dagje en moet naar A'dam het een en ander regelen voor mijn stage, is nog een heel gedoe, vertel ik je later!! Liefs!

  • 18 Mei 2010 - 08:01

    Esther:

    Hey Cin,
    Wat een verhalen weer !!
    Ben heel benieuwd naar je foto's , kom wel een keertje naar Leiden om ze te kijken :-)
    Geniet er nog even van!!!

    Veel liefs en dikke kus van je grote nicht uit Schoorl

  • 19 Mei 2010 - 07:10

    Karin Polle:

    Cin, wat een geweldige mooie verhalen!!! Wat een enorme mooie reis heb je gemaakt zeg, geniet nog even je laatste daagjes.

    x Ka

  • 20 Mei 2010 - 10:58

    Eefje:

    Lieve Cin! Nog maar een paar daagjes! Het is hier heel mooi weer! Ook nog als je thuis komt! Mijn telefoon is trouwens stuk, ga snel een nieuwe kopen. Liefs!

  • 20 Mei 2010 - 20:53

    Marjolijn:

    Ben benieuwd naar je laatste verhalen. Bijna ben je weer terug, geniet er nog maar van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Cindy

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 1196
Totaal aantal bezoekers 257260

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 21 Augustus 2013

Azie 2013

02 September 2011 - 28 April 2012

Cindy goes Zuid-Amerika

07 April 2010 - 23 Mei 2010

rondreis Laos en Vietnam

22 Augustus 2009 - 12 September 2009

Rondreis door India 2009

Landen bezocht: