Vietnam de laatste uurtjes. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu Vietnam de laatste uurtjes. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu

Vietnam de laatste uurtjes.

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

22 Mei 2010 | Vietnam, Hanoi

Na Nha Trang ben ik samen met Bianca doorgereist naar Dalat, een schitterend mooi bergstadje. Als je aankomt waan je je bijna in Zuid Frankrijk. Overal mooie bloemen en vruchten en veel westerse huizen. Dalat is een echt vakantie oord voor Vietnamezen. Veel Vietnamezen gaan bijvoorbeeld op huwelijksreis in Dalat. Verder is Dalat bekend om zijn bloemen kwekerijen, zijn heerlijke groenten en fruit teelt en om de koffie plantages. We komen vroeg in de middag aan en gaan de stad verkennen. Zo komen we bij de bloemen tuin. Een soort keukenhof.....alleen dan op zijn Aziatisch :)......niet echt goed onderhouden en veel kitsch en kleuren.....wel grappig. We gaan lunchen op de lokale markt. Erg grappig......we wijzen gewoon maar iets aan....er is geen menukaart en niemand spreekt Engels...dus handen en voeten communicatie.......we wijzen 1 ding aan maar krijgen een tafel vol met eten......mmmmm.....hoe gaan we dit aan pakken.....we kijken vragen naar de eigenarese.....ze moet lachen en gaat naast ons zitten......we moeten een fresh springroll maken....ahh ok! De eerste maakt ze voor ons, daarna zelf doen......ik maak de springroll van mijn leven......ik draai me om en laat trots mijn zelf gemaakte springroll zien aan de eigenarese.......ze knikt nee.....niet goed en pakt de springroll weer uit mijn handen......het is niet strak genoeg gerold.........hier.....dit is beter......en ze geeft me de springroll weer terug.....ik kijk iets beteuterd maar geniet wel volop van mijn heerlijke springrol.....de eigenarese moet lachen! Bianca probeert een coca cola te bestellen want van springroll rollen word je wel dorstig......de eignearese wijst naar een avocado.....euhhmmm.....ja jo...tuurlijk doe maar een avocado.......Bianca en ik kijken elkaar aan.....ach we zien wel......we horen een hoop kabaal...een mixer.....gerammel.....dan zet ze 2 bekers op tafel.....het heeft de groen gelige kleur van avocado......we proeven.......wauw das lekker......het blijkt vers gemaakte avocado ijs te zijn.....een van de specialiteiten van Dalat......het is weer dubbel en dwars genieten!!!
De volgende dag gaan we op de Easy Rider tour. Oftewel de omgeving van Dalat verkennen per moto, tja hoe anders :) We hebben twee enthoudsiaste tour guids van 24 jaartjes jong.....ze vertellen uitgebreid over de meisjes in Vietnam (die van de Mekong Delta zijn het allermooist, mocht je het willen weten). Een van beide is een echte casanova en vertelt lachend dat hij wel 3 vriendinnentjes tegelijk heeft....ach hij kan gewoon moeilijk kiezen. Als we vragen wat zijn vriendinnetjes hiervan vinden vertelt hij dat ze het niet weten van elkaar dus ook geen problemen. Zijn vriend kijkt wat ongemakkelijk en lijkt het er niet mee eens te zijn. Hij zegt; als je een Europees vriendinnetje zou hebben en ze komt erachter dat jij meerdere vriendinnetjes hebt dan zou ze gelijk je kleine banana eraf snijden........zijn vriend kijkt pijnlijk...Bianca en ik bevestigen het kleine banana snijden en moeten hard lachen.
Onze Easy Rider tour gaat langs de bloemen kwekerij. Ook in Dalat hebben ze kassen, het is net Holland. De koffie plantage, de paddestoelen wekerij, de rijstwijn brouwerij. Even proeven en je valt steil achterover.......het is het pure spul en nog niet bewerkt...oftewel 40%...blehhh. Daarna nog even naar de krekel kwekerij....en tja dan moet je natuurlijk krekel proeven......de foto's zeggen genoeg. Verder nog naar een pagoda met een heel grote lachende Boedha en nog even naar een heel mooie waterval. Daarna heerlijk eten en slapen in de koelte van de frisse nachten in Dalat.

De laatste stop is Saigon of Ho Chi Minh City. De tijd gaat snel. Ik reis nog steeds samen met Bianca. Na 7 uur in de bus over een hobbelige weg komen we laat in de middag aan in Saigon......en Saigon is groot.....en het verkeer......ongelooflijk wat een chaos. Soms als ik moet oversteken blijf ik uit gewoonte wachten tot het wat rustiger is. Dan bedenk ik me..oh nee ik ben in Vietnam ik moet gewoon lopen......en hups, woeps, even inhouden, pasje sneller en je bent aan de overkant. Het verkeer blijft bijzonder. De eerste dag doen we sight seeing. We eindigen in het Oorlogs museum. Erg indrukwekkend, er is een foto tentoonstelling met heel gruwlijke foto's. Soms lopen de rillingen over mijn rug en heb ik een brok in mijn keel die ik met moeite weg kan slikken......wat een verdriet en wat een ellende.....waarom doen mensen dit elkaar aan?? En de foto's van de gevolgen van de 'agent orange' zoveel verdriet. De volgende dag gaan we naar de Cao Dai Great Tempel. Een tempel van de nieuwe religie Cao Die, een in 1926 opgerichte kleurrijke religie. Het is een mengelmoes van het Boeddhisme, de Islam, het Christendom, het Confusianisme en het Taoisme. Echt alles is kleurrijk, heel bizar om te zien. Verder hebben ze 4 keer per dag een ceremonie in de kerk.......veel aanhangers zijn al wat ouder want tja 4 keer per dag naar de tempel das niet handig en niet goed voor de economie.....maar kleurrijk is het wel. Daarna geen we door naar de tunnels......wederom erg indrukwekkend....ze zijn echt klein......het heeft me bijna mijn rug gekost maar ik moest en zou het natuurlijk even proberen.......ik kan jullie verzekeren.....het is klein en benauwd......ik heb honderd meter afgelegd.......maar het leek wel een kilometer!! Het moet echt verschrikkelijk zijn geweest tijdens de oorlog.....en het is nog maar zo kort geleden.....

Ik moet dan ook zeggen dat ik Vietnam een bijzonder land vind. Er is zoveel oorlog geweest, de Chinesen, de Fransen en de Amerikanen......de Vietnamezen moesten altijd maar vechten en nu zijn ze vrij en proberen hun land weer op te bouwen......toen ik de foto's van Vietnam 40 jaar geleden zag......een en al verwoesting en ellende en dan nu, bijna alles weer opgebouwd.....het blijft op zijn Aziatisch maar toch.....ik vind het knap!

Verder heb ik mij verbaasd over alle krukjes en plastik stoelen......wij, in Nederland, hebben dubbel zoveel fietsen als inwoners.......hier heben ze dubbel zoveel plastik krukjes en stoelen...ongelooflijk, overal waar je kijkt zie je krukje en geen normale krukjes...nee mini krukje.....alsof het van 'the little people' is :) Als wij Westerlingen erop zitten is dat geen gezicht....de Aziaten daarin tegen zitten er uiterst relaxed op!!!

Het puntige hoedje van riet, het symbool van Vietnam......ja net zoals de klompen van Holland waar niemand op loopt. Maar nee, waar je ook kijkt....en ziet wel een rieten punthoedje.....het is hier echt......zo grappig om te zien. Het moet vast lekker zitten en functioneel zijn......ik moet eerlijk zeggen, ik heb het niet geprobeerd.

De laatste uurtjes zijn nu echt aangebroken. Ik ga zo op weg naar het vliegveld en dan is deze mooie reis ten einde. Ik heb heel erg genoten! Ik hoop jullie ook. Ik wil jullie bij deze dan ook heel erg bedanken voor alle lieve en leuke berichtjes!


Veel liefs!
Cin

Pap en Mam: jullie nog even genieten van jullie laatste week in China!! Tot 28 mei!
Kat en Jurgen: tot straks!!
Adri: bedankt voor alle leuke berichten en tot snel dan vertelt ik alles nog een keer in geuren en kleuren met nog meer foto's!
Marije: tot snel en je hebt toch wel een foto gemaakt van je taart??
Eef: tot woensdag, dan kan ik je buik bewonderen.....gezellig kletsen ik kan niet wachten.
Floor en Edwin: ik hoop dat Ody nog naar huis wil.....:) Jullie zijn schatten!!
Marianne: geniet lekker van het mooie weer en wel stoer hoor motorrijden!! Doe je wel voorzichtig!! Ik heb je gemist deze reis!
Suus: aftellen......je hebt bijna vakantie!! Deze zomer weer gezellig borrelen in DH!!
Marjolein: bedankt voor je lieve berichtjes....en Emma blijft idd een mooie naam (was een leuke meid).
Esther (beide nichtjes): bedankt voor jullie berichtjes! Vind het heel leuk dat jullie mee reizen. Ik kom wel een keer naar Schoorl om je nieuwe huisje te bewonderen en dan neem ik de foto's mee!
Miranda: de foto komt idd, het is nog niet gelukt. Stond er bijna op.....en toen viel het stroom uit :(
Es AIOS: nog heel even en dan......Australie!!
Alice: er zat uiteraard 'lijst' in de cocosnoot, met heerlijke groente en kruiden. Smaakte een stuk beter dan de krekel :)
Karin: ik begrijp dat alles nog rustig is bij jou. Ik hoop dat alles goed gaat. We bellen als ik weer terug ben, kunnen we even bijkletsen.
Mark: tja wat een toestanden allemaal daar in het LUMC, al die mensen die stoppen. En ik mis jullie ook hoor!!
Buurtjes: tot snel! Ik ben bijna weer thuis! (vind het echt heel jammer dat jullie nog maar 1 maand mijn buurtjes zijn, zal jullie heel erg missen)
Marina: bedankt voor je sms, ik heb zeker genoten de laatste dagen!


  • 22 Mei 2010 - 06:05

    Paps En Mams:

    Ha nu zijn wij een keer voor je grote zus. Maar dat is toeval want we zitten op onze transfer naar het vliegveld te wachten dus nog snel even tijd om te lezen. We zijn benieuwd hoe je alle nieuwe spullen in je rugzak hebt gekregen onze koffers beginnen al aardig uit te buiken. We wensen je een fijne vlucht en we zagen dat het dit weekend 20 graden wordt in Nederland dus een heerlijke temp. maar voor jouw wel afkicken.

    dikke kmuff van ons ook voor Katja en Jurgen en Adri

  • 22 Mei 2010 - 07:14

    Zus:

    Hallo lief zusje,

    Ik heb je net ook nog een sms gestuurd. Time flies when you're having fun!! Alweer tijd om naar het vliegveld te gaan. Maar al deze mooie avonturen neem je weer met je mee en kan niemand je afpakken!! Thuis ook nog ff lekker een weekje vrij!! Kan je bijkomen van al je avonturen!!

    Lief zusje doe nog even voorzichtig, doe ik dat morgenochten ook, haha.

    HVJ!!

    Dikke zoen en kmuf van je zus en Jürgen

  • 22 Mei 2010 - 15:59

    Marina:

    Goeie reis en hopelijk tot gauw in Den Haag!

    Dikke zoen, Marina

  • 22 Mei 2010 - 20:06

    Marianne:

    Hoi hoi, Je zal nu wel in het vliegtuig zitten. Ben benieuwd hoor naar alle foto's en verhalen. Heb nu dienst en tot nu toe erg rustig. Tot snel, hoop snel weer lekker bij te kletsen.

    Dikke kus, marianne

  • 23 Mei 2010 - 10:42

    Miranda:

    Hey meis,

    WELKOM THUIS!!!

  • 24 Mei 2010 - 19:16

    Alice:

    WELKOM THUIS! Ben benieuwd naar de rest van de foto's en de verhalen. Ik heb je met veel plezier gevolgd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Cindy

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 257339

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 21 Augustus 2013

Azie 2013

02 September 2011 - 28 April 2012

Cindy goes Zuid-Amerika

07 April 2010 - 23 Mei 2010

rondreis Laos en Vietnam

22 Augustus 2009 - 12 September 2009

Rondreis door India 2009

Landen bezocht: