Vang Vieng....crazy falangs!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu Vang Vieng....crazy falangs!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu

Vang Vieng....crazy falangs!!

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

17 April 2010 | Laos, Luang Prabang

Zo met de bus naar Vang Vieng.....wat de bus is vol......maar ik heb een kaartje??.....geen probleem......ik zit gewoon naast de chauffeur op het opklap stoeltje......lekker hobbelen (goed voor je evenwichtsgevoel :)).....maar voordeel......wel een super uitzicht! Ik kijk nog even achterom in de bus en zie een bus vol onderuitgezakte blanke falang......ach het zal wel goed zijn.....hobbel de hobbel.....he het wordt wat warm in de bus. Oeps airco kapot....lekker....euhhmm aro gaat niet in een bus......nou ja dan maar ado oftewel 'alle deuren open' :).....moet nu wel goed mijn evenwicht bewaren anders rol ik uit de bus!
Eerste stop....ik hoor een hoop gekreun achter mij.....wat gebeurd er? Ze komen in beweging......ze lopen de bus uit.......ik kijk om me heen.......wat is dit? Ik zie alleen maar mensen van de categorie Engelse tourist op Salou.....de meeste hebben niet eens de moeite genomen om even een t-shirt aan te doen en de meiden lopen in bikini met mini jurkjes......ze stormen met zijn alle naar het winkeltje en beginnen tegen de vrouw des huizes te roepen wat ze allemaal willen......mmm......hun peuken gooien ze gewoon op de grond en hun troep laten ze liggen wanneer we weggaan......bijzonder! Ik schaam me een beetje om blanke falang te zijn.
Aangekomen in Vang Vieng op zoek naar een guesthouse. Leuk, simpel en goedkoop guesthouse gevonden. Even het dorp verkennen, sapje drinken en bananen kopen.....heb even genoeg gegeten de laatste dagen. Als ik om mij heen kijk zie ik veel jongeren.....de een nog dronkener dan de andere.....en ook drugs lijkt hier geen probleem.....iedereen is erg uitgelaten laat ik maar zeggen :) Ook zijn vele ondergekliederd met stift (zal de teksten hier niet opschrijven, weinig intelligent laten we maar zeggen :)) ...... Ik ga op zoek naar een reisbureautje om een excursie naar de grotten te boeken. Daarna lekker slapen.
De volgende ochtend verzamelen voor de excusie. Er is 1 blanke falang met een Thaise, een Thais stel, een Japans stel en 5 Koreanen. De Koreanen zijn van de categorie 2, onzichtbaar, stil en degelijk gekleed. Ze zeggen niet veel en als ze wat zeggen is het kort en moeten daarna vaak hard lachen (ik neem aan dat ze dan een grapje maken). Ze kunnen ook uren stil zitten en rustig wachten (dit in vergelijking tot Europeanen, wij raken toch erg snel verveeld en gaan dan bijvoorbeeld domme foto's maken, overal aan zitten en gaan zitten klieren met elkaar). Onze Koreaanse vrienden hebben een lange broek aan, jas aan, croq's aan (is volgens mij heel hip, zie het veel) en natuurlijk een zonneklep...want ja.....als je zonneklep maar goed zit!! Ze zijn er helemaal klaar voor!! Ik vraag de blanke falang of hij Engels spreek.....nee....hij is Italiaans.....de rest...mmmm....ook geen Engels.....OK dat wordt een stil dagje, maar zal me evengoed wel prima vermaken. We vertrekken......halverwege de reis met de tuk tuk staan er opeens 2 blanke falang langs de weg te zwaaien en te springen......oww, ze gaan ook met ons mee.......het blijken Bart en Sarah te zijn......2 Nederlanders...jippie!!! Kan ik lekker Nederlands kletsen.......het blijkt dat ze al langer in Cambodja wonen (Phnom Phen) voor hun werk en dat ze nu een korte vakantie hebben ivm nieuwjaar. Gezellig, een Hollands onderonsje!! We worden eerst bij de Elefant cave gedropt......euhhmmm.....zoek de olifant.....ja ja....nou ja niet echt bijzonder maar toch en mooie grot. Dan lopen we door....we moeten door een dorp lopen en lopen dan ook gewoon door de achtertuin van sommige inwoners....tja kan hier allemaal. Onze Thaise die samen met de Italiaan is (ze hebben elkaar gisteren leren kennen en gaan nu samen verder, liefde op het eerste gezicht!) springt om de minuut in de bosjes om een plant te plukken of een vreemde vrucht te pakken. De Italiaan vindt het allemaal geweldig en glundert van oor tot oor.We begrijpen niet helemaal wat ze allemaal doet maar het zal wel goed zijn. Bij de volgende grot gaan we op een band tuben in de grot. We moeten alleen wel een uurtje wachten op de groep voor ons....dus de Koreanen zitten braaf op het kleed te wachten, Bart Sarah en ik zijn domme foto's aan het maken (tja, we raken nu eenmaal snel verveeld :)) en aan het klagen dat het water zo koud is, hoe Hollands!!............dan komt onze Thaise en de Italiaan uit de bosjes gekropen. De Italiaan heeft zijn petje onderste boven vast....er zit iets in.......het moet wel interessant zijn want zelf de Koreanen gaan kijken. Dus Cindy moet natuurlijk ook kijken. Wat blijkt, er zit rijst in met een hele berg grote rode (levende) mieren....van het soort waar je zeker niet door gebeten wil worden. De Thaise zegt; you can eat, very good, lots of protein. Ik kijk bedenkelijk, het past in iedergeval wel in het dokter Frank dieet..dus tja. Ik vraag of je ze zo moet eten. Nee, ze moeten wel even op de BBQ.....en laten we die nu toevallig hebben!! Ik vraag me tussendoor nog even af waar ze nu eigenlijk opeens de 'rijst' vandaan heeft.....jaja...ik weet het, niet slim van mij. Nou ja de 'rijst' met mieren gaan in een bananenblad en hup op de BBQ. Even wachten......ondertussen vertelt de Thaise dat het erg goed is voor je ogen en hersenen.....nou ik heb -7 en mijn hersenen kunnen ook wel wat gebruiken dus.....alle twijfel is weg....kom maar op...en ach ja je leeft maar 1 keer......10 min later......dinner is ready......het blad gaat open en ik pak een handje 'rijst'........op dat moment zegt de Italiaan tegen onze Koreaanse vrienden.......yes, they are ant larves.......de hap met eten is al zo dicht bij mijn mond dat een schijnbeweging niet meer mogelijk is!! De larven met mieren verdwijnen in mijn mond........mmmm.....best te eten.....proeft toch een beetje als zoete rijst....moet eerlijk zeggen dat ik het niet zou bestellen in een restaurant maar vies....nee. Ik neem nog een paar happen en vraag Sarah en Bart of ze ook willen proberen.......ze slaan het aanbod vriendelijk af.
We mogen de grot in. Eerst even kijken in het water....mmmm....toch een paar visjes (tja het blijft toch water Cin) nou ja, toch maar doen dus...kleren uit, lampje op het hoofd en hup op de band.........wauw.....das koud....mijn kont zit precies in het water.....nou ja, ik bedenk mij maar dat je in Nederland erg veel geld betaald voor visjes die aan je kont knabbelen voor de cellulitis :)......de grot in.....erg mooi en super grappig zo op de band.....we peddelen in treintjes formaat de grot verder in.....oef mijn kont begint echt koud te worden......geloof dat ik mijn kont niet meer voel :).......we beginnen wat te spetteren en klieren (ach ja toch weer een beetje verveeld)......ahhhh er is licht aan het einde van de tunnel......nog even en dan snel mijn kont opwarmen in de zon!!!
De tour gaat door.....we gaan kayaken.......leuk! Heb alleen geen maatje......geen probleem, we hebben natuurlijk 5 Koreanen. Dus ik krijg een Koreaans maatje. Euhmm.....ok...samen op de boot en dan gewoon maar peddelen...yes we komen goed vooruit en de communicatie gaat prima, left, right......we gaan lekker in de stoming en komen maar 3 keer vast te zitten.....ok....6 keer :) Mijn Koreaanse maatje gaat dan heel galant uit de kayak en duwt ons los.....wat een gentlemen!! Halverwegen komen we bij de feest zone.......ahhh.....nu weet ik waar de inhoud van de bus zit gedurende hun verblijf in Vang Vieng......geweldig het is net Salou.....de een is nog meer dronken dan de ander...en ze slingeren allemaal als aapjes aan een lang touw boven de rivier. Hoe meer drank hoe soepeler de swing!! Je kan je drankje hier dan ook alleen maar in buckeds bestellen! Wij gaan natuurlijk ook nog even slingeren.....ja ook Cindy......wederom in het kader; je leeft maar 1 keer......hup...spring...en slinger!! Ik denk toch dat een bucked Beerlao mijn swing iets soepeler had gemaakt :) !!!!
's Avonds nog even gegeten met Sarah en Bart en wat rond gelopen. Het was weer een mooie, swingende, voedzame en gezellige dag! Morgen begint het nieuwjaars feest.....wat zal ik doen.....alleen naar Lung Prabang of toch gezellig naar mijn nieuwe vrienden in Vientiane.......ik besluit het laatste te doen, ik ben toch meer van de gezelligheid! Dus nog even snel een busticket gekocht en morgen op naar Vientiane.....

Veel liefs,
Cin

  • 17 April 2010 - 15:15

    Wil En Ellen Berkhou:

    het lijkt wel een westers land waar je terecht bent gekomen wat een luxe allemaal en dat je ook nog een baby van jezus kan krijgen wie heeft dit??het zijn weer geweldige verhalen en ik wil niet slijmen maar ze zijn ook nog geestig geschreven en haast je maar niet want mijn spercibonen zijn nog lang niet klaar duurt nog 9 weken jammer dat je de eerste keer 100 bath teveel aan de taxi uitgaf maar 1 maal mag je op je bek gaan en als het bij die 100 bath blijft dan doe je het goed verder veel plezier en gezondheid we blijven je volgen maar zoals je weet wij zitten niet zoveel achter dit malle apparaat groetjes wil en ellen uit het mooie hoogwoud

  • 17 April 2010 - 17:06

    Essie:

    Hi lieve wereldreizigster, helemaal geweldig dat je de wereld aan het verkennen bent, en in dit geval Laos en Vietnam!!! Ik ben hartstikke trots op je.....YOU GO GIRL!!! Al die mooie avonturen die je weer mee maakt en waarvan wij mogen mee genieten.
    HAVE FUN, knuffels en kussies van je nichtje

  • 17 April 2010 - 17:20

    Alice:

    Je vast al onderdag in Vang Vieng, maar mocht je moeten/willen verkassen: check out Pan's Place. En je moet echt met een kano stroomafwaarts gaan (heel mooi), even swingen en een drankje onderweg (bizar), misschien van de giant swing of slide af....... (uh). Ben benieuwd naar je ervaringen. Moet zo weg, dus lees je bericht misschien vanavond laat nog, anders morgen.
    Way to go, girl!

  • 17 April 2010 - 17:21

    Alice:

    Oeps, haastige spoed..... en ik heb een zere tiepvinger, vandaar de tiepfouten.

  • 18 April 2010 - 09:21

    Marije :

    Ha cin,
    ooooo wat irritant kunnen die buitenlandse internetverbindingen zijn :S de titel belooft in ieder geval veel goeds dus ik ben heel benieuwd naar je verhaal!!
    Hoe bevalt het in je eentje reizen trouwens?

    Hier alles goed. Het is een heel weekend lekker weer! :-)
    XX

  • 18 April 2010 - 10:14

    Adri:

    Hai Cin, jammer dat het verslag niet door is gekomen. Ik kijk er alweer met verlangen naar uit. liefzzzzzzzzzzzz tante Adri

  • 19 April 2010 - 06:52

    Zus:

    Hey zusje,

    Wat een verhalen weer, te leuk voor woorden!! Blij dat je toch regelmatig aardige mensen tegen komt. Kan bijna niet wachten op je verhalen over oud op nieuw, ben tikkeltje benieuwd hoe je dat nou ervaren hebt.

    Snap dat je dan toch wat schaamte voelt over het gedrag van de andere blanke falangs (waarschijnlijk engels, haha). Dat zijn mensen die met een heel ander idee op vakantie gaan en gewend zijn dat alles maar dan ook echt alles voor ze geregeld wordt tijdens zo'n vakantie, moet je dan ook weer loslaten helaas.

    Nou zusje, geniet en ik hoop snel weer wat van je te lezen!!

    Hele dikke zoen en kmuf van je zus

  • 22 April 2010 - 10:05

    Eefje:

    Nog een verslag! heerlijk zo foto's kijken en verhalen lezen, zo kom ik mijn dag goed door!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Cindy

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 257413

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 21 Augustus 2013

Azie 2013

02 September 2011 - 28 April 2012

Cindy goes Zuid-Amerika

07 April 2010 - 23 Mei 2010

rondreis Laos en Vietnam

22 Augustus 2009 - 12 September 2009

Rondreis door India 2009

Landen bezocht: