Integreren!!! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu Integreren!!! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu

Integreren!!!

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

13 April 2010 | Laos, Vangviang

Tom kent Souk van zijn vorige reis door Laos. Ze zijn goede vrienden geworden en Tom is nu dan ook terug gekeerd naar Thailand en Laos om hier te gaan wonen (in ieder geval voor een jaar). Ik hoor jullie denken.....oww Tom en Souk.....leuk stel......nee, Tom verzekert mij......gewoon een goede vriendin.....ik zeg ja, tuurlijk Tom.....maar nee.....echt geen liefde.....gewoon een goede vriendin.....ok....wat jij wil...
Souk blijkt een heel aardig Lao meisje/vrouw van 26 jaar. Ze is single en werk in Pakse en haar familie woont in Vientaine. Ze werkt als vertaalster voor een Duits bedrijf. Wanneer ze tegen mij begint te praten vraag ik mij af hoe dat precies werkt......laat ik mij zacht uitdrukken......haar engels is niet zo best......maar ja het is dan ook een Duits bedrijf waar ze voor werkt :). Ik versta haar de helft van de tijd niet en doe gewoon maar weer lief lachen. We nemen de nachtbus van Pakse naar Vientiane...het is een zo genaamde sleeperbus. Hadden een aantal van jullie me al over vertelt, dus was wel voorbereid. Alleen was er bijna geen plaats meer voor mij.......dus wat ik niet wist was dat ik mijn slaapplekje moest delen met een ander meisje.....een local......die me heel vreemd aan keek toen ze mij zag en tegen haar buren zei; bla bla bla falang bla bla......weet niet precies wat ze zei maar dat het over mij ging weet ik wel.....ben immers de falang :) Gelukkig zijn Lao meisjes erg klein dus samen slapen op 1.10 meter ging....euhhmm...redelijk.....goede intergratie laten we maar zeggen. Dan komt het probleem plassen onderweg.....in de trein ben ik erg geoefend zoals jullie weten....maar de bus.....das weer een ander verhaal......heb het heeeeeel lang opgehouden......ik dacht we stoppen wel een keer dan kan ik rustig plassen.......maar we stopte niet en plaste bijna in mijn broek.....iedere hobbel deed zeer (leek wel een waterballon in mijn buik:))!! Dus ik toch maar naar de WC in de bus......wow.....uitdaging.....de wegen van Laos zijn zegmaar niet echt goed geasfalteerd :)..........ik ben het hele hokje door geslingerd en was blij dat 3/4 plas in de pot belande......sorry iedereen....alhoewel het er naar uitzag dat ik niet de enige was met deze problemen! Klim..klim.....oe voorzichtig over mijn Lao buurvrouw heen klimmen.......ja ik lig weer......wat nu......gaan we stoppen!?!?......krijg nou wat!! Heb ik weer...nou ik blijf liggen.....uit protest :)
's ochtend vroeg komen we in Veintiane aan.......ik zie eruit als een zwerver en ruik als......uehhmmm....nou ja heb me een paar dagen niet gewassen.....bedenk zelf maar iets....laat ik zeggen niet fris! Ik hunker naar een heerlijke douche!! Een vriend van Souk komt ons ophalen.......en oja ook nog 20 andere mensen.....in een klein autootje.....intergreren maar weer :) We rijden door de buitenwijken van Vientiane en komen aan bij Souk's huis. We worden hartelijk ontvangen en krijgen eten. We hebben nog heerlijke kip op een stokje, heel normaal hier in Azie. We mogen uiteraard blijven slapen alleen zijn ze wel aan het verbouwen (op z'n Aziatisch, dus alles voor de helft en niet af), Tom en ik wachten het even af.......wel willen we heeeel graag even douchen.....das geen probleem....net een nieuwe douche!!! Souk's moeder wijst ons trots haar nieuwe douche......euhmm.....WC met mooie roze tegeltjes (mijn favoriet) een bak met water en een kommetje.....oja ben in Azie :)....ik pak mijn spulletjes bij elkaar en begin mij heerlijk te douchen/overgieten met water......wat was ik blij met mijn bak water en kommetje!!!
Weer helemaal fris en fruitig gaan we op de moto's van Souk's ouders op weg om vrienden van Souk te ontmoeten in Vientiane. We ontmoeten Lam pay en Milles. Lam pay is een vriendin van Souk en Milles is een Amerikaan die via zijn universiteit onderzoek doet hier in Laos. Iets met bosbouw, leuke en aardige jongen, hij sprteekt zelfs redelijk goed Laos. Lam pay heeft net haar stage afgerond en gaat nu door met het project, iets met insecten telen.....ze kon me niet echt uitleggen wat ze deed (ondanks dat ze heel goed engels spreek) en liep alles door Milles zeggen.....heel irritant......ik kreeg zelf niet echt hoogte van haar.....op zijn Aziatisch.....of misschien lag het gewoon aan mij. We hebben die middag lekker wat gegeten, gekletst en gepooled. We spraken af om 's avonds met zijn allen wat te gaan eten en drinken.....gezellig. Tom, Souk en ik hebben een guesthouse gezocht en zijn nog even langs 2 must see bezienswaardigheden gegaan en daarna onze spullen gehaald bij Souk thuis. Daar kwamen vrienden van Souk (Mo en haar man) om met ons mee te gaan eten......wat bleek ook Mo was geen fan van Lam pay.......maar goed als zij meeging dan vond ze het wel goed. Onderweg naar het restaurant nog even bij het oude huis van Mo langs om iederen gedag te zeggen en om de trouwfoto's van Mo te bekijken (ze waren net een paar weken getrouwd) en daarna door naar het restaurant.........Lam pay was er nog niet.......en kwam ook niet......en oja ze liet Milles een uur na de afgesproken tijd afzeggen......mmm......geen probleem wij gaan lekker eten en daarna nog even wat drinken. Ja en waar ga je dan heen.......3 keer raden.......ja inderdaad.....naar de karaokebar!!! Helemaal wicked hier!! Ze gaan echt helemaal uit hun dak.....nummer na nummer.......Ber, je was echt helemaal uit je dak gegaan :) Er kwamen nog meer vrienden van Souk en het werd een super gezellige avond. Daarna lekker slapen.....voor het eerst in 3 nachten een bed wat niet wiebelt en beweegt.......alhoewel.......ze drinken hier echt heeel veeeel bier.....ik probeerde het rustig aan te doen maar zelfs dan.......ze drinken hier het door de lokale bevolking zeer gewaardeerde Beerlao (5%).......er komt gelijk een half liter fles op tafel....geen gezeur!.....verder komen er glazen en ja let wel een grote emmer met ijsblokjes......ja ja hier wordt bier met ijsblokjes gedronken.......men pakt een glas, vult deze met ijsblokjes en doet er bier in...dan wordt er getoost en en gedronken.....als je glas voor de helft leeg is dan wordt hij snel weer bijgevuld en wordt er werderom getoost.....ook kan iemand zomaar besluiten dat hij wil toosten.......zo wordt er op een avond wel 20 keer getoost en heel veel gedronken.....nou ja dus al met al lag mijn heerlijke bedje niet geheel stil :)
De volgende morgen dan ook niet helemaal fris en fruitig.....maar ja bij nacht een vrouw bij dag een vrouw...dus hup daar gaan we weer. Tom en ik delen een kamer om de kosten te drukken, Souk sliep ook bij ons op de kamer (in Tom zijn bed wel te verstaan.....ik had al vaak genoeg het bed gedeeld (bus) en tja ze zijn natuurlijk alleen goede vrienden.....dus!!) Maar dat betekend ook dat om 6.00 uur voor het eerst de telefoon gaat......Souk's moeder.......ze heeft toch de moto nodig in tegenstelling tot wat ze gisteren zei......daarna belt haar vader.....ook hij heeft de moto nodig.......prima dan brengen we de moto's terug en gaan met tuk tuk door Vientiane.......nee dat vindt Souk niet goed.....ze regelt haar broer en zo eindigen we samen in de auto met Souk's broer (Pet), schoonzus (Nio) en hun zoontje (Jack) in een oude Honda (hij valt echt bijna uit elkaar, of bijna.....'s avonds valt de voorbumper er echt af) en gaan sight seeing in en rond Vientiane......Boedha park is mijn favoriet!! Echt heel leuk......oja en ondertussen eten we natuurlijk....en nog meer eten......en nog meer......ik probeer de heerlijk rijstsnacks, lekker zoet (zie foto) en Souk besteld veel eten.........ben de afgelopen dagen dan ook al vaak in huilen uitgebarsten :)......spicey!!!!! Geen gevoel meer in mijn lippen en de tranen in mijn ogen.....praten lukt dan ook een paar minutenb niet meer......maar ja ik wilde Lao eten!! We gaan 's middags naar een vriend van Pet. Hij heeft een boten verhuur iets.....leuk....vindt het prima. Daar aangekomen zien we een paar boten liggen. We mogen op een van de boten en krijgen wederom.....eten! Dan springt de TV aan.......huh...TV?.........ja wat dacht ik dan......we gaan karaoke doen!!!! Yes!!! I love karaoke!!! Dus eten en karaoke.........het wordt echt super gezellig, we zingen tot we erbij neervallen en ja natuurlijk.......drinken Beerlao!!! Proost!!! De vriend van Pet, zoontje van de baas ging ook mee, altijd handig......dus nog een rondje Mekong extra. Oja en de rekening werd voor het gemak gehalveerd.....bleek normaal nogal een dure aangelegenheid te zijn. We worden uitgenodigd om 's avonds nog wat te gaan drinken.....prima....leuk........en daarvoor zijn we uitgenodigd bij de zus van Nio...........ook prima.......ik heb vakantie. Eerst even langs het guesthouse, douchen en omkleden. Dan rijden we naar het huis van Nio's zus.......ze zit al op ons te wachten....op de grond op een kleed..........met een uitgebreide rijsttafel......we gaan weer eten!!! Er ligt echt van alles, van het meeste weet ik niet wat het is.....rare grijze balletjes, vreemde groente, gemixed vlees en een soort schelpen. Ik raak gefacineerd door de schelpen en kijk naar Pet en zijn vriend hoe zij ze eten......euhhmm wat zal ik doen.....proberen....ja...nee.....euhhmm....je leeft maar 1 keer......en de grijze balletjes vielen ook mee......ik vraag of ik er een kan proberen.....ze lachen en knikken.......ok......met je vingers open maken en dan eruit bijten/zuigen/slurpen.....mmm....ik kijk vertwijfelt....de zus van Nio geeft me een vorkje.....das beter.....ik piel met het vorkje......floep!!....ja daar ligt ie.....bij Pet op schoot.....mmm.....ik krijg rode wangen en lach lief (nu helpt het wel, iedereen moet lachen).......poging 2.......ja het lukt........ik kauw....tja wat zal ik ervan zeggen......ze moeten weer lachen.....Cindy je vergeet het sausje......oja maar das de spicey one (Nio's zus heeft speciaal voor de falang gasten een non spicey saus gemaakt, ik ben haar dankbaar!)......ok dus poging 3.....schelp open.......vork erin...lospeuteren....saus erop.......hap slik.......whaaa.....en weer huilen.....iedereen moet weer lachen.....die gekke falang ook!! Het wordt een heel gezellige avond met heerlijk Lao eten.....ik voel me erg welkom bij de familie en vrienden van Souk. We sluiten de aovnd af in een discotheek.....erg grappig.....dan lekker slapen :)
De volgende ochtend zeg ik mijn vrienden gedag. Ik ga naar Vang Vieng, een gezellige backpacker stad met heel mooie grotten ten noorden van Veintiane. Ik weet nog niet wat ik ga doen...of nieuwjaar in Luang Prabang of toch terug naar Vientiane.......moeilijk moeilijk...ben namelijk uitgenodigd voor een nieuwjaars feest bij de zus van Noi. Nou ja ik zie wel.....nu eerst op weg naar Vang Vieng.....ik leef van dag tot dag!

Liefs
Cin

Pap en mam: bedankt voor alle lieve berichten en sms-jes (ook nu ze wat duurder zijn :))
Kat en Jurgen: goed dat jij ook wat gekocht hebt!! en Jurgen ik zal zeker schik hebben :)
Marije: het is idd 42 graden....beetje warm maar wel lekker (zo af en toe toch weer een kleine Niagra Fall tussen mijn....) Hoop dat het zonnetje bij jullie ook weer gaat schijnen.
Bas: bedankt voor je berichtje. Hoop dat jullie alweer een beetje gewend zijn in Nederland na de lange vakantie!
Miranda: ben heel blij als je mijn haar weer zal wassen als ik terug ben, hihi, bleh...hij was echt vies!
Marianne: mis je wel hoor!!! Je zou het echt super vinden!! Succes met jullie presentatie, ook aan Jolien!
Suus: jij zou het iets minder vinden :) maar gelukkig komt jouw vakantie ook al dichterbij!
Eef: super om je berichtjes en mail te ontvangen, mis je!
Alice: ben blij dat ik niets wist van jouw paspoort avontuur en mijn paspoort gewoon terug kreeg. Verder alles super hier, maar ja dat hoef ik jou niet te vertellen.
Ber: hoop dat het zonnetje meer gaat schijnen, dan kan je lekker terrasje pakken! Gaan we ook weer snel doen als ik terug ben (duurt nog even :))
John: ben gelukkig weg uit Bangkok en zit veilig in Laos en bedankt voor de tip!
Buurtjes: arme Teun, Ody zal hem ook wel missen.
Floor: goed om te horen dat Ody haar draai alweer gevonden heeft :) lekker buiten rond rennen. Hoop dat je straks een beetje kan genieten van je compensatie week (hopelijk een zonnetje)
Es: hihi ja idd 42 graden....beetje warm maar wel goed te doen hoor. Ik ben lekker aan het genieten! Leuk dat je mee leeft/leest!
Paul en Daf: en hoe is het om weer terug te zijn. Zijn jullie alweer een beetje gewend. Was vast heel druk op Schiphol! Zal wat Aziatische zon jullie kant op sturen (hoeveel postzegels zouden daar op moeten???)
Willeke: leuk dat je mee leeft en leest, iedereen van 'open' de groeten
Deeltijd: jullie natuurlijk ook de groetjes uit het verre Laos. Rugzak is super!! en heb ook veel van de inhoud mee. Irene nogmaal dank voor de leuke mailtjes!

  • 13 April 2010 - 14:10

    Miranda:

    Hee...., laat ik voor de verandering eens een keer de eerste zijn die op jouw avonturen reageert....

    Bijzonder..., heel bijzonder om in een nachtbus zo te reïntegreren. Oh, en dat verhaal van het plassen en dat vlak daarna de bus stopt..., met jou beleef je ook van alles!

    Have fun!

  • 13 April 2010 - 15:05

    Zus:

    Hey lief zusje,

    Wat een avontuur weer en wat zal jij gestonken hebben,hahaha. No problem lijkt me in Azie, haha.

    Misschien kan je proberen om duits te praten met Soek, wellicht gaat dat beter, weet je ook direct of dat beter gaat dan het engels en hoe dat dus op haar werk gaat.

    De nachtbus is op zich dus al een avontuur en niet ingericht op lekkere westerse kontjes. Maar je hebt het weer gered, intergratie ten top!! You go girl!!

    Nu dus bij Soek en weer een beetje opgefrist gelukkig! Have fun en geniet en ik hoop snel weer wat van je te lezen!!

    HVJ!

    Dikke zoen en kmuf van je zus

  • 13 April 2010 - 20:35

    Paps En Mams:

    Dat is pas intergreren hoor, samen eten,drinken, zingen en slapen met de lokals. dus ook daar weten ze wat stappen is. Jou kennende zal het afscheid dan ook niet zijn mee gevallen.
    Trouwens goed dat er zoveel bier met ijs voor handen was kon je mooie je lippen mee blussen.
    Dat zal in Nederland wel weer wennen zijn aan de Hollandse pot. Maar gelukkig duurt dat nog een hele tijd.
    HVJ dikke kmuff van ons

  • 13 April 2010 - 20:37

    Adri:

    Wat een verhaal. Heerlijk om te lezen.Je beleeft ook weer van alles. Nienke heeft al gezegd dat je boeken moet gaan schrijven, een nieuwe carrière. Misschien word je dan wel schatrijk. Ook moet je de groetjes van Nienke hebben. Ze heeft grote bewondering voor je dat je in je eentje de halve wereld rondreist.
    Ik zal vast een een karaokeplaat voor je downloaden. Kan je, als je terugbent, weer afkicken.
    liefzzzzzzzzzzzzzzzzzz tante Adri

  • 14 April 2010 - 07:53

    Paul:

    He Cin,
    wat een fantastisch verhaal zeg! haha!
    Veel plezier nog!
    xx Paul

  • 14 April 2010 - 09:09

    Eefje:

    Hoi lieve Cin! Leuke foto's! Je ziet er stralend uit!!! Houden zo! Liefs!

  • 15 April 2010 - 06:19

    Marije:

    hahahaha nou je vermaakt je in ieder geval wel zo te horen!
    Mooie verhalen, en je bent al lekker aan het integreren! :-)

    Het is hier inmiddels
    ook zonnig (joepie) maar heb vandaag heel dag onderwijs in Utrecht -hmm ja-.

    Veel plezier nog! (en succes met de moeilijke keuzes als waar je nu weer heen moet gaan hahaha)

    XX

  • 16 April 2010 - 14:40

    Bas:

    mooie ervaringen hoor! Nu met het mooie weer is Nederland steeds lekkerder! Maar de afstanden klein, zou zo terug willen.

    Daarom ook zo leuk om te lezen wat je aan het meemaken bent.

    Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vangviang

Cindy

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 257322

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 21 Augustus 2013

Azie 2013

02 September 2011 - 28 April 2012

Cindy goes Zuid-Amerika

07 April 2010 - 23 Mei 2010

rondreis Laos en Vietnam

22 Augustus 2009 - 12 September 2009

Rondreis door India 2009

Landen bezocht: