Gelukkig nieuwjaar!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Cindy Tamis - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!!

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

19 April 2010 | Laos, Luang Prabang

Ben op woensdag ochtend 14 april met de minivan vertrokken naar Vientiane. Ook nu zat ik weer first class, op het stoeltje tussen de chauffeur en de bijrijder. Ben toch heel blij dat ik enkele jaren geleden (voor mijn reis naar China en Thailand) de cursus '100 manieren om comfortabel te zitten en slapen op 1 vierkante meter' heb gedaan :) !! Onderweg wordt de auto al meerdere malen nat gegooid door kinderen. Ze zitten met grote tonnen water en tuinslangen langs de weg. Op dat moment heb ik nog geen idee wat me te wachten staat in Vientiane........
Ik kom aan op de busterminal en bel Souk.....we spreken af bij het oude guesthouse.....you look out for water......Souk haalt me op met de moto, ik kleed me om in ons nieuwe guesthouse (van de neef van Souk). Tom blijft thuis, hij is ziek, diarree :(. Souk en ik daar in tegen gaan naar het nieuwjaarsfeestje van Teng de zus van Noi (Souks schoonzus)........onderweg hoor ik overal om mij heen......falang.....falang.....en splets weer een bak water over me heen......dan roepen ze happy newyear!!! Ik was binnen 2 min kletsnat tot op mijn onderbroek. Op het feestje aangekomen worden we warm onthaalt.....iedereen roept 'Hi Cindy'. Teng is blij me te zien en vraagt hoe Vang Vieng was. Ik zeg; lots of crazy falangs, Teng moet hard lachen. Iederen is er, Pet (Souk's broer, Noi zijn vrouw, Meet (de vriend van Pet en zoontje van de karaoke botenbaas), geweldig. Ik krijg een Beerlao in mijn hand en ze laat me het eten zien (er staat weer een berg eten, genoeg voor een heel weeshuis). Maar al snel moet ik het biertje neerzetten en word ik opnieuw ingewijd in het nieuwejaar.......oftewel er wordt een tuinslang op mij gericht en er worden en paar emmers water over me leeggegoten.....halverwegen wordt er ook nog met babypoeder gegooid om het geheel wat witter te maken.....ik vraag mij nog af hoe dat met die kleurtjes zit......nou dat hoef ik mij niet lang af te vragen......na een kwartiertje komt er een truck langsrijden met kinderen achterin de laadbak......ze gooien met plastikzakjes gevuld met gekleurd water......ze gooien en splets.....je t-shirt is groen/geel/roze/paars en ga zo maar door :) Ondertussen wordt er goed gegeten en door geschonken met het bier........het lijkt wel Warmenhuizen kermis. Veel vriendengroepen hebben ook een zelfgemaakte t-shirt aan. We feesten door tot 18.30 uur in de avond, geloof het of niet maar het begint een beetje koud te worden. Souk en ik gaan terug naar Tom, opgetogen en misschien licht aangeschoten vertellen wij ons verhaal.....het was echt een super feestje!!! 's Avonds nog even naar de night market om wat eten te halen, rijst met een prutje, wat kip en maissap (prima te drinken).
De volgende ochtend toch al vroeg wakker......de tweede dag nieuwjaars feest....ik ben benieuwd! We gaan eerst naar Kon en Noi de vrienden van Souk waar we eerder ook mee uit eten zijn gegaan. We gaan naar hun huis om even wat te drinken......uiteraard Beerlao......en zo komt het dat ik om 11.00 uur alweer aan mijn eerste biertje zit.....er word een plan gemaakt. We gaan eerst bloemenwater maken om Boedha nat te maken in de tempel, dan komt onze strijdwagen voorrijden......er wordt een ton opgezet en gevuld met water.......daar gaan we.......de tweede dag rijden er overal in Vientiane auto's rond met groepen mensen erop die elkaar nat gooien met water en bekogelen met gevulde waterzakjes (en nee dat voelt niet als een waterballon, dat voelt als een soort tennisbal. Oftewel au! Ik heb de blauweplekken nog op mijn arm en rug staan).....echt 1 groot feest. Ondertussen stoppen we bij verschillende tempels om met nog 1000 andere mensen Boedha nat te maken (het mierenhoop effect :)) We moeten 7 tempels af omdat 7 een goed getal dus..........gooien maar met dat water........stoppen bij de tempel en weer verder.......op de terugweg naar huis slaan we nog wat drinken (lees Beerlao) en eten in en gaan naar de Noi's shop (Noi heeft een eigen eettentje langs de weg). Hier gaat het waterfeest weer verder en worden de Laotiaanse bitterballen op tafel gezet met een speciaal sausje voor de falang (geloof me ik heb het andere sausje geprobeerd maar kon daarna 5 min niet meer praten :)) Aan het begin van de avond besluiten Tom en ik toch maar terug te gaan naar het guesthouse.....de Beerlao stijgt een beetje naar mijn hoofd en de bitterballen liggen zwaar op de maag.......Souk blijft nog even feesten......om 22.00 uur komt Souk dronken en wel terug naar het guesthouse om in een diepe slaap te vallen........het was wederom een mooie dag!!!
De volgende ochtend, de laatste dag van het het nieuwjaars feest, komt de regen met bakken uit de hemel. Boehda moet gedacht hebben.....wat jullie kunnen....kan ik ook!! Dus regent het aan een stuk door. We besluiten geld te gaan pinnen en bustickets te regelen voor de avond. Moet eerlijk zeggen......voel me ook niet top......m'n darmen rommelen!! mmmm....dat voorspelt niet veel goeds! Moet vanavond met de nachtbus naar Lung Prabang......nou ja het was het zeker wel waard!!
Wat een belevenis om samen met de Laotiaanse mensen Lao nieuwjaar te vieren......een belevenis om nooit meer te vergeten......het is bijna niet in woorden te vatten..........misschien zeggen de foto's meer!! Het was top!!

Veel liefs!
Cin

Pap en mam: leuk om even te kletsen over de telefoon!
Kat: ik heb mijn weg weer gevonden op de berg, ach we komen altijd waar we moeten zijn :)
Tante A3: ik kan niet wachten op de kareoke download. Dat wordt een gezellig avondje zingen met de Kostertjes en de Tamisjes.
Essie: het is hier idd weer super! Leuk dat je weer meereist!
Hoogwoud: hoorde dat Arnold naar Ned komt, veel plezier met z'n allen.

  • 19 April 2010 - 08:27

    Zus:

    Hey zusje,

    Geweldig verhaal weer, hoefde gelukkig niet lang te wachten op het vervolg. Natte bedoening daar dat oud op nieuw, gaat waarschijnlijk ook iets makkelijker als de temperaturen iets aangenamer zijn, haha.
    Je hebt het mooi wel weer meegemaakt en helemaal op de local-manier, geweldig toch!!! En die crazy falangs, ach....die moeten er ook zijn, maken het wat levendiger, haha.
    Blij om te lezen dat je zo geniet!!

    HVJ!!

    Dikke kus en kmuf van je zus

  • 19 April 2010 - 13:24

    Adri:

    Hai Cin,
    Weer genoten van je verhaal, het is nog erger dan de zuipscharwoudse kermis. Bij ons wordt er met meel gegooid en bij jou met babypoeder. Voordeel is dat jij er lekker van bent gaan ruiken, maar net zo smeerig wordt als wij gewend zijn.
    Eén ding is maar belangrijk, dat je weer genoten hebt van dit feest.En zoals je zuster schreef, je hebt het voordeel dat de temperatuur beter is als in Nederland.
    Lieverd ik kijk weer uit naar je volgende story.
    liefzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
    tante Adri

  • 19 April 2010 - 20:50

    Paps En Mams:

    Hoi lieverd,

    je foto's zijn een mooie aanvulling op je kleurijke verhaal. We hebben je reis even nagelopen op de kaart enn idd je bent heel wat aan het pendelen maar ja net wat je al aangeeft zo een lao nieuwsjaarfeest is maar eens in je leven.
    De 4000 eilanden zien er op google mooi uit veel natuur maar ik lees ook dat het veel aantrekkingskracht heeft op low budget en feestende backpackers.
    Ben benieuwd wat jouw ervaring wordt. Hoewel een bezoek aan Soek ook niet te versmaden is toch bijzonder om aan de weet te komen hoe men daar een onderzoek doet.
    Een moeilijke keuze dus volg je hart en je gevoel dan gaat het vast goed komen met je keuze.
    Was leuk om elkaar even te spreken via de telefoon smaakt naar meer en dat gaan we dan ook zeker doen.Voor nu dikke knuffel van ons

  • 21 April 2010 - 19:50

    M'lijn:

    Hai cin, gelukkig Nieuwjaar ! Hihi. Ik lees al je verhalen, super leuk, alleen dat back packen hè, toch niet helemaal voor mij. Veel plezier en ik hoop dat je darmen rustig blijven!

  • 22 April 2010 - 10:03

    Eefje:

    Hoi lieve Cin! Lijkt mij een heerlijk feest dat nieuwjaarsfeest! Met al dat water. Heb je net gemaild, wij zijn weer terug! Kan je weer op de voet volgen! Liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Cindy

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 256524

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 21 Augustus 2013

Azie 2013

02 September 2011 - 28 April 2012

Cindy goes Zuid-Amerika

07 April 2010 - 23 Mei 2010

rondreis Laos en Vietnam

22 Augustus 2009 - 12 September 2009

Rondreis door India 2009

Landen bezocht: